digtlæsning (på SmartBoard)

Mindre, kompakte tekster egner sig særligt til Smartboardet og andre interaktive tavler (selvom længere tekster altså også sagtens kan bearbejdes i Boardet). Boardet åbner for en rigtig god måde at arbejde med semantiske skemaer på, som kan give eleverne en klar fornemmelse af hvilke tematikker der er på spil. Efter at have læst og hørt digtet ’The Moment’ af Margaret Atwood beder jeg eleverne finde henholdsvis substantiver og verber i teksten.

Når de har understreget de to ordklasser i digtet i hver deres farve, skal eleverne prøve at dele de to ordklasser ind i semantiske skemaer. Er der nogle ord der passer bedre sammen end andre? De næste to sider i SMARTBoardet indeholder kun ordene fra de to ordklasser, og eleverne får nu lov til at vise deres grupperinger og forklare hvorfor de har inddelt som de har – og hvilken læsning af digtet denne inddeling peger imod.

I Margaret Atwoods digt vil det stå tydeligt frem at naturen står over for civilizationen i substantiverne og at påråbe sig ejerskab står over for sammenbruddet i verberne.

EP

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *