Erstatning for gode gamle værktøjer

To af mine absolutte yndlings-IT-værktøjer er væk. Jeg har blogget om både Journal Jar og TodaysMeet rigtig mange gange, men nu må jeg altså i gang med at finde alternativer.

Journal Jar var et program jeg hyppigt brugte til at generere skrive-prompts til eleverne, men efter lidt research har jeg fundet Imagination Prompt Generator. Den ser ikke helt så sjov ud, men den kan det samme. Det kan de utallige sider med samlinger af skrive-promts, som kan lokaliseres gennem en enkelt Google-søgning nu også. Jeg kan bare godt lige overraskelsesmomentet i at trykke på en knap og se hvilket emne generatoren spytter ud, som der skal skrives om i dag.

Hvis man i højere grad leder efter spørgsmålsgeneratorer til samtaler, kan disse to links måske bruges:

Random Question Generator

Conversation Starters

Her klikkes blot, og så spyttes der spørgsmål ud. Bruger man disse som en mindre opvarmningsøvelse i begyndelsen af timen, kan det være en god ide at minde eleverne om ikke at slå samtalen ihjel, men derimod stille opfølgende spørgsmål til de enkelte emner der spørges til.

Det har været lidt sværere at finde den gode erstatning for TodaysMeet. Backchannelchat er vist det jeg har fundet, der kommer tættest på. Man skriver sig op som lærer uden den store brugeroprettelse, men man kommer dog ikke uden om at angive en emailadresse. Man vælger sig et kaldenavn og et navn til gruppen, og herefter sendes eleverne til backchannelchat.com hvor de skal skrive et kaldenavn og en kode (de sidste fem tal og bogstaver i adressen til dit rum). På Backchannelchat skal man dog betale for fx at få mere end 30 elever på ad gangen, ligesom andre fordele også kan tilkøbes.

Ellers er jeg stadig stor fan af Tricider, som jo godt nok ikke er en backchannel på helt samme måde, men både giver mulighed for at ytre holdninger, kommentere andres synspunkter og afgive stemmer og argumenter. Man kan læse om hvordan jeg har brugt Tricider her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *