Mere end 111

variationer til undervisningen

En blog af Eva Pors.

Eva Pors

Mine seneste blogindlæg

Break the Box

Det var fredag, og det var eleverne sidste modul, så der skulle ske lidt. Derfor satte jeg eleverne i grupper af fire (par A og par B). Nu skulle de to par arbejde sammen om at løse fire små opgaver, som ville give dem tre tal og en rækkefølge af disse tal. Den lille talrække kunne bruges til at...

Roe v. Wade

Forberedelsen til skoleåret er skudt i gang, og jeg starter i den dystre ende med et enkelt modul om Roe v. Wade.  Jeg har taget udgangspunkt i en Facebooktråd med memes om Roe v. Wade, som blev oprettet på Engelskundervisere i de gymnasiale uddannelser. Nedenfor ligger en beskrivelse af de...

Opfind ord

Nye slangord og udtryk opfindes hele tiden. Som regel, når de pludselig dukker op i en dansk stil, ender de med to fede røde streger under. Andre gange trasker disse ord og udtryk ned ad stigen fra de hippeste teenagere til os i de mere grå, kedelige og regelbundne generationer. Udtryk som ”okay,...

Nations 4-3-2-Fluency

Denne øvelse er hentet direkte fra Paul Nation, Professor Emeritus i Applied Linguistics ved University of Victoria. Nation kender vi blandt andet fra hans fire tilgange til sprogundervisningen (four strands of language learning), hvor Nation beskriver hvordan en vel-balanceret sprogundervisning...

Ide til lyrikmodul

Hvis jeg ikke allerede selv lige havde kørt et ’lær at elske lyrik’-forløb med mine 2.g-elever i dansk, havde jeg gjort som min gode kollega, Marianne, og introduceret lyrikken gennem Tove Ditlevsens ”Selvportræt”, læst højt af Paprika Steen på Gyldendal Stream. Efter at have hørt digtet læst højt...

Engelsklærerens Øvelsesbog

Så kom Engelsklærerens Øvelsesbog på tryk. Her holder jeg den næsten så kærligt, som jeg holdt mine børn, da de var babyer. Hvis man kunne tænke sig at få fingre i de 66 opskrifter, som dækker områder som fluency, ordforråd, grammatik, tekst og tema, værklæsning, skriftlighed og feedback og...

Linkers-spil

Her er en lille øvelse til at træne arbejdet med linkers - samtidig med at eleverne får talt om en (skønlitterær) tekst. Vi har været i gang med linkers i skriftlighedsforløbet i 1.a engelsk. Nu er eleverne efterhånden virkelig godt inde i novellen, som de arbejder med og skriver om (en...

Fagbegreber fra folkeskolen

Vi er stadig godt i gang med skriftlighedsforløb i 1.a. Som en af de første øvelser skulle eleverne repetere og undersøge begreber knyttet til tekstanalyse, som for eksempel characterization, setting, structure, genre, narrator, point of view, plot, theme, quote og så videre. I par skulle de...

Introduktion til skriftlighedsforløb

I 1.a skal vi i gang med et skriftlighedsforløb i engelsk. Forløbet varer i alt cirka seks moduler (a 95 minutter), og som optakt skal eleverne lave nogle refleksionsøvelser over deres egne skrivestrategier på engelsk. Gennem disse refleksioner skal eleverne opnå en indsigt i, hvordan de kan...

Biden Battle

Vi har arbejdet med American Values på mit 1.g engelskhold, og inspireret af Leander Møller Gøttcke fra Syddansk Universitet, som holdt oplæg på Årskurset i Engelsklærerforeningen for Gymnasiet og HF, 2021, er vi nu i gang med at se på splittelsen i det amerikanske samfund i dag. Vi har lyttet til...

Min nye bog

engelsklærerens øvelsesbog

Engelsklærerens øvelsesbog er en opslagsbog, hvor du kan finde inspiration til, hvordan du kan gribe undervisningen an, krydre den, finpudse den eller eksperimentere og prøve nye tiltag af. Den er tænkt som en opslagsbog i praktisk didaktik, hvor du kan finde konkrete måder at tilgå forskellige grene af engelskundervisningen på.

Bogen er målrettet udskolingen i grundskolen og engelsk på A- og B-niveau i gymnasiet.

Om denne blog

Bloggen her er et forsøg på at undgå at vi alle skal ud og opfinde den dybe tallerken, men i stedet kan bruge denne blog som et startsted for ideer til konkrete undervisningsformer og metoder. Den udspringer af min egen længsel efter et hurtigt fix til inspiration, som jeg lige kan gribe til når de sidste mange moduler er kommet til at ligne hinanden så meget i formen at eleverne har svært ved også at skelne indholdet. Og jeg må i den forbindelse slå fast at jeg ikke er forskrækket over ’sjov undervisning’ som jeg synes der har været en tendens til at være i en del litteratur om undervisningsmetoder. Engagerede elever lærer da bedre. Og at undervisning er sjov, står for mig at se ikke i kontrast til fordybelsen.

Nogle af mine yndlingsblogs

=

iLæring

=

Ind i sproget ud i verden

=

Inkshed

=

IT i gymnasiet

=

iT i undervisningen