Jeg har selv alle dage været en skovl til korrekturlæsning. Det keder mig, og jeg har simpelthen ikke den grundighed det kræver at pudse noget helt af. Alligevel kan jeg være nok så meget efter mine elever med stavningen i deres stile, så her kommer et par tips til hvordan man måske alligevel kan sætte fokus på korrekturlæsning og/eller stavning i skriftlige opgaver.
  1. Dragon Dictations kan måske være en hjælp til elever der har sværere staveproblemer, og som har svært ved at få sammenhængende sætninger ned på papir. Dragon Dictation er en app med en ret stærk voice-to-text-genkendelse, og det for rigtig mange sprog. Så med denne app kunne eleven måske starte med at indtale det, han/hun ønsker, der skal stå på papiret for derefter at rette igennem for stavning. Dette kan også være en god øvelse for mere skrivestærke elever, som netop herigennem tvinges til at læse deres egen tekst grundigt igennem for ’fejlfortolkninger’ fra programmets side.
  2. Læs teksten bagfra. På den måde sættes der fokus på det enkelte ord og dets stavning, frem for at stavningen overses til fordel for tekstsammenhængen.
  3. Lær eleverne at bruge computerens ’søg og erstat’-funktion hvis de har tendens til at lave den samme stavefejl (fx altid skriver whit i stedet for with), men lær dem også at bruge funktionen kritisk. På samme måde skal de selvfølgelig lære at bruge stavekontrollen kritisk og ikke bare altid acceptere computerens forslag til at eliminere røde/grønne streger.
  4. Sæt fokus på de typiske homofoner i engelskundervisningen som fx hear/here, which/witch osv. Du kan se forslag til hvordan du kan undervise i disse her.
  5. Sæt fokus på såkaldte run-on-sentences (og det gælder både i dansk og i engelsk, men hvad hedder run-on dog på dansk?) Du kan læse om mit bud på et lille undervisningsforløb om run-ons her.
EP