journal jar

Journal Jar

For et halvt års tid siden begik jeg et blogindlæg om grammatikundervisning indarbejdet i tekstlæsningen som derved både giver eleverne en mere autentisk grammatikundervisning (forholdt til virkelig tekster) og viser eleverne hvordan grammatikken endda kan være med til at åbne op for bestemte tekstanalytiske tilgange. Nå, men altså, jeg er stadig ikke kommet så langt i mit arbejde med at blive bedre til dette.

Til gengæld lykkedes det mig forleden at smide mine (kedelige og stiliserede) grammatikbogsøvelser om relativpronominer ud til fordel for en lille skriveøvelse, og det var en succes, så nu SKAL jeg altså indføre 10 minutters grammatik hvert modul, baseret på nogle af øvelserne i førnævnte blogindlæg.

I 1.g-klassen gennemgik vi relativpronominerne (kun which, whose, who og whom), og i stedet for at lave de klassiske udfyldningsøvelser og fejlsætninger (som jeg ellers havde forberedt og kopieret og lavet Smartboardtavler til), bad jeg eleverne skrive en tekst på ca. 5-10 linjer hvor der skulle indgå mindst 5 relativpronominer, og MINDST 1 who, 1 whom, 1 which og 1 whose. Til at inspirere deres skrivning brugte jeg Journal Jar – et lille program der spytter ideer til tekstproduktion ud. Jeg gav dem 4 forskellige forslag de kunne skrive ud fra. Ja, opgaven var helt løsrevet fra det forløb vi kører om genres of film (et forløb om fiktionsfilm og dokumentarfilm), men eleverne fik mulighed for at bruge grammatikken med det samme i egen tekstproduktion.

Eleverne postede deres tekster på Facebook, og jeg brugte 10 minutter (til en klasse på 24) på at løbe teksterne igennem. I kommentarfeltet rettede jeg så eventuelle fejl i brug af relativpronominerne og intet andet. Som sagt, det tog 10 minutter samme aften. Og eleverne fik på den måde en hurtig feedback på det specifikke grammatiske problem, ligesom de havde mulighed for at læse hinandens tekster og se mine kommentarer der.

EP