Jeg pønser på at lave et indlæg om Digital Storytelling, men det kræver lidt mere research end hvad jeg lige har lavet indtil nu. Hvis du allerede nu vil vide mere, så Google det!
Men indtil jeg får gjort det, så har jeg her et par ideer (som jeg selvfølgelig ikke selv har fundet på, men set rundt omkring) til at lave små kreative skriveøvelser og fortælle små kreative historier.

Jeg bruger ofte 50 word stories i engelskundervisningen (men det kunne lige så godt være i dansk). Konceptet er vist nok udviklet af Steve Moss, redaktør på New Times i San Luis Obispo, Californien, og går ud på at skrive små historier der skal indeholde setting, character, conflict and resolution. Teksten må altså ikke være et digt, et essay eller en tankestrøm, men skal være fiktion og prosa. Historierne skal være på 50-55 ord og have en titel på max 7 ord. Det betyder naturligt nok at alt overflødigt skal skæres væk. At arbejde med disse historier, giver eleverne en tydelig fornemmelse af hvad en historie indeholder, og gør dem opmærksom på nuancer i sproget og litterære virkemidler. Du kan se eksempler på sådanne meget korte noveller her.

En variation er 6 word stories hvor du kan finde nogle sjove, interessante billeder på f.eks. Flickr og bede eleverne skrive 6 ord til billedet som på en eller anden måde fortæller en historie. Se mere om denne ide her.

Endelig kan du også bede eleverne omskrive en tekst I har læst til en Facebook-historie hvor statusopdateringer, kommentarer og diverse ‘synes godt om’-meldinger skal udgøre historien. Dette gør igen eleverne bevidst om genrer og gør dem dem opmærksom på sproglige virkeligmidler. Du kan selv lave fake Facebookhistorier fra bunden eller du kan se andres historier på siden Fakebook fra Classtools . Brug Fakebook til at skabe historier over væsentlige historiske begivenheder, aktuelle politiske situationer, skabe overblik over udviklingen i en roman/novelle/et digt, eller brug Fakebook til at lave personkarakteristikker over karaktererne i en tekst

Som så mange andre skriveøvelser eller omskrivningsøvelser forestiller jeg mig at de to første skriveøvelser kan bruges til at, som sagt, træne genrer og virkemidler og blik for litterær analyse, og den sidste kan bruges som en slags refleksion eller repetition af et lært materiale.

EP