Det bedste ved at starte på arbejde igen efter en lang sommerferie er mødet med de nye topmotiverede elever. I mit tilfælde drejer dig som om ca. 120 nye ansigter, og selvom den første uge kræver større mængder energi fordi man skal huske ansigter og lære navne, så opvejes det til gengæld af elevernes fuldstændige engagement i disse første moduler. Jeg gør mig ikke nødvendigvis forhåbninger om at de holder niveauet gennem hele skoleåret, men en god start er ikke at kimse af – det tegner lyst.
Jeg har startet året i den ene klasse med at bede eleverne give mig den emailadresse de har knyttet til deres Google-konto, for jeg har planer om at arbejde en lidt mere med Google Docs i år. Her kommer seks små forslag til hvad du kan bruge Google Docs til:
- Skriv kollaborative noter. Måske har du delt klassen og bedt nogle af elverne besvare nogle arbejdsspørgsmål til en tekst mens du selv arbejder med resten af klassen om noget andet. Du kan jo bede eleverne skrive deres besvarelser i Google Docs så du på den måde også har let adgang til resultatet, og eleverne kan sammen udfylde arbejdsspørgsmålene uden at de nødvendigvis alle behøver at skrive præcis det samme ned. De kan kommentere hinandens besvarelser og uddybe. Google Docs ville også være ideelt til en stoledansøvelse så alle dokumenter bagefter er tilgængelige for alle – og så behøver eleverne heller ikke fysisk flytte sig selvom det jo er en del af morskaben ved stoledansen. En anden pointe her er at I sammen laver det perfekte notesæt.
- Brainstorm. Brug Google Docs som brainstorming-platform, fordi alle jo kan skrive til på præcis samme tid.
- Brug Google Analyse til at lave afstemninger og små tests. Her kan du hurtigt få et overblik over svarstatistik og lignende.
- Brug Google Slides til at lave præsentationer kollaborativt. Dette er et nyttigt værktøj hvis eleverne har for som lektie at forberede et oplæg sammen. Her kan de nemlig synkront forberede en præsentation virtuelt. Den har stort set de samme funktioner som PowerPoint.
- Brug Google Slides til at lave huskelister. Her kan du let og overskueligt lave lister over f.eks. fejl de ikke må lave til eksamen med eksempler. Meget mere overskueligt og lækkert i design end i et word-dokument.
- Brug Google Docs som et vejledningsværktøj. Opret et dokument for hver elev du vejleder, og del dokumentet med denne elev. Eleven kan nu skrive til hver gang han/hun har fundet nye materialer eller fået nye ideer til projektet, ligesom eleven kan skrive løbende dispositioner og andet, som du kan kommentere. Samme taktik har jeg faktisk tænkt mig at bruge til stileskrivning for at hjælpe eleverne med dispositionsfasen og hjælpe dem mere konkret med strukturen i deres stile. Her behøver I jo ikke være synkront online for at du løbende kan hjælpe og vejlede. (Tak til Maria Grangaard Nyby for den idé!)
Har du selv erfaring med Google Docs i undervisningen? Smid endelig en kommentar.