3 år – tænk sig engang. Det er 3 år siden jeg blottede mig selv som underviser, overvandt min frygt for at sætte digitale fodspor og startede med at blogge. Egentlig gjorde jeg det mest fordi jeg selv savnede en ide-bank. Materialer og fagligt indhold syntes jeg det var let at få inspiration til gennem erfaringsudveksling med kolleger, på EMUen og selvfølgelig i diverse lærebøger, men jeg savnede konkrete ideer til pædagogisk implementering og til variation ikke mindst. Så faktisk var bloggen min egen ide-bank, et sted jeg kunne skrive mine refleksioner, mine ideer og erfaringer, og et sted jeg kunne slå op når jeg manglede en ide til at gribe en bestemt undervisningssituation an – og så skulle den selvfølgelig deles med andre der også kunne komme i situationer hvor de manglede en god ide, og som måske endda engang imellem havde lyst til at dele én med mig.

Når jeg ser hvordan besøgstallet vokser på bloggen, når jeg får mails fra læsere og kommentarer på bloggen fra læsere, så bliver jeg sgu glad, for det viser at der var et reelt behov for en blog af denne slags. Og jeg bliver glad når jeg ser hvor mange blogs der er vokset frem de seneste par år, som netop også deler ud af pædagogiske erfaringer, tips og tricks.

Men jeg kan også blive misundelig. For mange af disse blogs har noget som jeg vil have! Så her kommer en lille liste over hvad jeg ville have gjort anderledes ved bloggen hvis jeg skulle starte den i dag.

  1. Sørge for at få et ordentligt lay-out. Skulle have blogget i WordPress frem for Blogger, men dengang virkede WordPress noget mere uoverskueligt at gå til rent teknisk, så jeg valgte den mere brugervenlige løsning, men nu synes jeg at jeg sidder i manglende-design-saksen. Ikke at jeg nødvendigvis ville kunne gøre det bedre alligevel da jeg ikke ejer æstetisk sans. Nåja, og så er problemet også at jeg da gerne ville eje mit eget domæne og alt det indhold jeg har postet.
  2. Navnet! Der er jo ingen der kan huske et langt kringlet navn som 111 variationer til undervisningen. HVORFOR fandt jeg ikke på et mere ’catchy’ navn. Men jeg ville i gang med at blogge her og nu og ikke spilde tiden med at finde på et navn med rammende karakteristik eller underfundigt ordspil (så jeg endte med ingen af delene). Nu er det for sent at lave det om.
  3. Etiketterne. Jeg havde nok sørget for en noget bredere vifte af etiketter, men sådan går det jo når ens projekt pludselig ender et helt andet sted end udgangspunktet. Pludselig handlede bloggen ikke blot om at samle 111 konkrete forslag til undervisningsimplementering, men om at samle en hel masse ideer og tanker om stort og småt der har med undervisning at gøre.
  4. Korekturlæsing… Ja, jeg ville nok have været mere emsig med at få læst ordentlig korrektur, men jeg er og bliver en skovl til det, og nu er jeg bare for doven til at læse alle 370 indlæg igennem. Så på den anden side ville der nok ikke være den store forskel hvis jeg startede bloggen i dag, og du må leve med tyrkfejlene fremover også.
  5. Bedre tid til at prøve ideerne af. Altså, de første mange ideer ( i hvert fald de første 111) var gennemprøvede, men efterhånden dukkede der ideer op som syntes interessante, men som jeg ikke nåede at prøve af inden de nåede bloggen. Især diverse web-baserede programmer får jeg ikke altid prøvet af inden jeg skriver om dem, men altså, så ved jeg da hvor jeg kan finde dem igen når jeg engang synes jeg har tid til at forberede dem ind i et forløb.
Nok om alt det der ikke bliver til noget – nu til kagen!
EP