Jeg har samlet stemmer fra mit lærernetværk til en lille julekalender. Kolleger fra rundt omkring har delt en undervisningssekvens, som de holder særligt af, med mig. Dette kan være en øvelse, et spil, et bestemt emne, en tekst eller noget andet, som disse gymnasielærere synes altid fungerer godt for dem.

Så denne julekalender vil være en mangfoldighed af stemmer og fag. God fornøjelse med at læse med i december.

Jeg begynder tit et historieforløb med en ½ times forelæsning om emnet. Benspændet er at eleverne IKKE må tage noter. Efter forelæsningen skal eleverne parvist rekonstruere indholdet skriftligt. Øvelsen viser eleverne at deres hukommelse er bedre end de tror og at to hjerner sammen husker mere end to hjerner hver for sig.

– Kristian, historie


Og så lige en hilsen fra mig: Hvis du er engelsklærer og mangler en faglig juletime (og måske alligevel lige har læst WWI), så er der her en rigtig fin skræddersyet time om The Christmas Truce. Hvis jeg havde haft tid med mine klasser, skulle vi uden tvivl have prøvet den af. Men det må blive en anden gang.

EP