Jeg har samlet stemmer fra mit lærernetværk til en lille julekalender. Kolleger fra rundt omkring har delt en undervisningssekvens, som de holder særligt af, med mig. Dette kan være en øvelse, et spil, et bestemt emne, en tekst eller noget andet, som disse gymnasielærere synes altid fungerer godt for dem.
Så denne julekalender vil være en mangfoldighed af stemmer og fag. God fornøjelse med at læse med i december.

Når eleverne skal arbejde i tilfældige grupper, kan gruppeinddelingen laves ved at udvælge samme antal begreber, som man ønsker grupper. Begreberne skrives på små sedler, og alle elever trække en seddel. Man finder sin gruppe ved at gå rundt I klassen og forklare begrebet for dem, man møder. Man må selvfølgelig ikke vise sin seddel eller bruge selve begrebet!
Du kan vælge begreber, der er centrale for det igangværende forløb, eller begreber, der bare trænger til en genopfriskning. I stedet for begreber kan man fx bruge forfattere eller perioder. I oldtidskundskab har jeg bl.a. brugt de græske guder samt billeder af skulpturer, hvor øvelsen træner elevernes evne til detaljeret beskrivelse.

-Pernille, oldtidskundskab
EP