Blandt andet igennem andre blogs har jeg fundet fem små øvelser, som jeg ikke har fået til at passe ind i noget konkret forløb endnu eller synes jeg kunne lave et separat blogindlæg om, men måske kan de bruges som små fyldeøvelser eller til at understøtte kreativt arbejde med tekstlæsning.

  1. Vis eleverne et interessant billede. Sig at det er forsiden af en bog, og de skal nu definere en genre, finde på en titel og skrive bagsideteksten til bogen. Ideen kommer fra  Sioux’s page.
  2. Özge Karaoglu er altid god for at finde frem til interessante apps. Her præsenterer hun The Most Dangegous Writing App. Denne app tvinger skribenten til at skrive. Uafbrudt i 5 minutter. Og hvis man holder pause, bliver det hele slettet.
  3. Det er også Özge Karaoglu der har fået mine øjne op for iFake Text Messages hvor eleverne kan skabe fiktive samtaler mellem fx to karakterer, to forfattere, to perioder, to dansklærere eller noget helt andet.
  4. Forklar noget med præcis 100 ord.
  5. Eleverne skriver fængende overskrifter. Ikke andet. 10 overskrifter til 10 forskellige tekster eller emner eller begreber, der har været arbejdet med.

Næste indlæg kommer den 1. december hvor julekalenderen starter: Alle hverdage til vi går på juleferie d. 20.