Hvis jeg ikke allerede selv lige havde kørt et ’lær at elske lyrik’-forløb med mine 2.g-elever i dansk, havde jeg gjort som min gode kollega, Marianne, og introduceret lyrikken gennem Tove Ditlevsens ”Selvportræt”, læst højt af Paprika Steen på Gyldendal Stream.

Efter at have hørt digtet læst højt (af Paprika Steen) diskuterede eleverne det ud fra følgende spørgsmål:

Jeg kan ikke:

  • Hvad er væsentlige og mindre væsentlige ting i jeres øjne?
  • Kan vi læse et køn og en kønsforventning ind i de nævnte ting?

Jeg kan ikke holde op med:

  • Hvilke elementer kan være almene (noget, vi måske kan se os selv i), og hvilke er mere specifikke for denne digter?
  • Hvad lærer vi om digteren her?

Jeg kan:

  • Hvad giver livsværdi/mening for digteren?
  • Er der elementer, I synes, er vigtige at kunne?

Derefter læste Marianne sin egen version af et ”Selvportræt” højt for eleverne, inden de naturligvis også skulle lave deres egne, som skulle læses højt på klassen. Deres benspænd var:

Jeg glæder mig til at lave øvelsen, næste gang jeg har en klasse, der skal arbejde med et lyrikforløb.