Ikke af den romantiske slags, vel. Det må de unge mennesker selv klare. Men en af de pointer, jeg tog til mig fra Randi er smidt ud af gruppen, som jeg nævnte i sidste indlæg, var, at en måde at sikre sig, at eleverne får talt sammen med flere kammerater og får ’problemløst’ og bliver inddelt i (forskellige) par samtidig, er ved at lade dem organisere sig på en linje efter forskellige principper. Jo jo, bevares, det har jeg gjort før, men ikke så ofte, for jeg havde svært ved at finde på organiseringsprincipper, og jeg syntes ikke altid, eleverne fik talt nok, og jeg var ikke klar over, hvor godt det er for fællesskabet netop at tale om forskellige småting fra deres hverdag på denne måde. Men det er det, for på den måde lærer eleverne hinanden at kende bare en lille smule mere, og det kan være med til at kitte dem sammen og bidrage til fornemmelsen af et (fagligt) fællesskab, som igen kan være med til at gøre dem tryggere over for hinanden og give dem mere lyst til at deltage i både det faglige og det sociale fællesskab. Fordelen ved at være sproglærer er, at der faktisk er en faglig dimension knyttet til den måde at lave grupper på, fordi eleverne træner kommunikative kompetencer på fremmedsproget til at få stillet sig på plads.
Her kommer en liste med 40 forskellige forslag til, hvordan eleverne kan organisere sig på en linje, og de inddeles så i par eller grupper ud fra den række. TAK til dem, der har bidraget med inddelingsideer. Eleverne stiller sig på række …
- efter husnummer
- alfabetisk efter gadenavn
- efter antal bøger på deres værelse/i hjemmet
- efter antal telefoner i hjemmet
- efter antal kæledyr de har haft
- efter antal køretimer de har haft
- efter antal fritidsjob de har haft
- efter antal lande de har været i
- efter højeste snapstreak
- efter antal bukser de ejer
- efter antal sko de ejer
- efter antal (kilo)meter de har til skole
- efter tid de har gået til en fritidsaktivitet
- efter længste køretur de har været på
- efter hvornår på året de har fødselsdag
- efter hvornår de sidst spiste en is
- efter antal storfamiliemedlemmer (onkler, fastre, mostre, fætre og kusiner)
- efter hvornår de står op til hverdag
- efter hvor stor deres (lands)by er
- efter antal øer de har været på
- efter deres fraværsprocent 😉
- efter antal minutter de brugte på deres seneste aflevering
- efter hvornår de sidst har været med tog
- efter hvornår de sidst købte bland-selv-slik
- efter yndlingstal
- alfabetisk efter mormors fornavn
- efter hvornår de sidst har været i en forlystelsespark
- efter hvornår de sidst har været til koncert
- efter hvornår de sidst har været i en svømmehal
- efter antal pandekager de kan spise
- efter antal steder de har boet
- efter antal dansklærere de har haft
- efter antal bøger de har læst
- efter hvornår de sidst har været i biografen
- efter antal kortspil de kender
- efter hvor mange hovedstæder de kan nævne
- efter hvor lang tid de bruger på telefonen om dagen
- alfabetisk efter den sidste sang de hørte
- efter hvornår de gik i seng i går
- efter hvor gammel de tror læreren er (år, måned, dag)