Ikke af den romantiske slags, vel. Det må de unge mennesker selv klare. Men en af de pointer, jeg tog til mig fra Randi er smidt ud af gruppen, som jeg nævnte i sidste indlæg, var, at en måde at sikre sig, at eleverne får talt sammen med flere kammerater og får ’problemløst’ og bliver inddelt i (forskellige) par samtidig, er ved at lade dem organisere sig på en linje efter forskellige principper. Jo jo, bevares, det har jeg gjort før, men ikke så ofte, for jeg havde svært ved at finde på organiseringsprincipper, og jeg syntes ikke altid, eleverne fik talt nok, og jeg var ikke klar over, hvor godt det er for fællesskabet netop at tale om forskellige småting fra deres hverdag på denne måde. Men det er det, for på den måde lærer eleverne hinanden at kende bare en lille smule mere, og det kan være med til at kitte dem sammen og bidrage til fornemmelsen af et (fagligt) fællesskab, som igen kan være med til at gøre dem tryggere over for hinanden og give dem mere lyst til at deltage i både det faglige og det sociale fællesskab. Fordelen ved at være sproglærer er, at der faktisk er en faglig dimension knyttet til den måde at lave grupper på, fordi eleverne træner kommunikative kompetencer på fremmedsproget til at få stillet sig på plads.

Her kommer en liste med 40 forskellige forslag til, hvordan eleverne kan organisere sig på en linje, og de inddeles så i par eller grupper ud fra den række. TAK til dem, der har bidraget med inddelingsideer. Eleverne stiller sig på række …

  1. efter husnummer
  2. alfabetisk efter gadenavn
  3. efter antal bøger på deres værelse/i hjemmet
  4. efter antal telefoner i hjemmet
  5. efter antal kæledyr de har haft
  6. efter antal køretimer de har haft
  7. efter antal fritidsjob de har haft
  8. efter antal lande de har været i
  9. efter højeste snapstreak
  10. efter antal bukser de ejer
  11. efter antal sko de ejer
  12. efter antal (kilo)meter de har til skole
  13. efter tid de har gået til en fritidsaktivitet
  14. efter længste køretur de har været på
  15. efter hvornår på året de har fødselsdag
  16. efter hvornår de sidst spiste en is
  17. efter antal storfamiliemedlemmer (onkler, fastre, mostre, fætre og kusiner)
  18. efter hvornår de står op til hverdag
  19. efter hvor stor deres (lands)by er
  20. efter antal øer de har været på
  21. efter deres fraværsprocent 😉
  22. efter antal minutter de brugte på deres seneste aflevering
  23. efter hvornår de sidst har været med tog
  24. efter hvornår de sidst købte bland-selv-slik
  25. efter yndlingstal
  26. alfabetisk efter mormors fornavn
  27. efter hvornår de sidst har været i en forlystelsespark
  28. efter hvornår de sidst har været til koncert
  29. efter hvornår de sidst har været i en svømmehal
  30. efter antal pandekager de kan spise
  31. efter antal steder de har boet
  32. efter antal dansklærere de har haft
  33. efter antal bøger de har læst
  34. efter hvornår de sidst har været i biografen
  35. efter antal kortspil de kender
  36. efter hvor mange hovedstæder de kan nævne
  37. efter hvor lang tid de bruger på telefonen om dagen
  38. alfabetisk efter den sidste sang de hørte
  39. efter hvornår de gik i seng i går
  40. efter hvor gammel de tror læreren er (år, måned, dag)