
Art Spiegelman: MAUS
Hvis jeg går i gang i dag, kan jeg vist lige nå (julefrokoster fratrukket og så’n) en serie om 11 af mine yndlingsundervisningssekvenser i 2011. Så hver dag får du en sekvens, og ja, noget af det (måske endda det meste) har du sikkert læst om før herinde, men repetitio est mater studiorum, ikk’.
1) Graphic Fiction. Jeg havde aldrig prøvet at arbejde med Graphic Fiction før, men det er en genre der virkelig fungerer i klasseværelset fordi mange elever er rigtig rigtig dygtige til at læse billeder, og fordi denne indgang til litteraturen faktisk også, vil jeg vove at påstå, skærpede deres sproglige bevidsthed når billeder og gloser netop smelter sammen.
Teorien baserede jeg i høj grad på Scott McClouds pædagogiske Understanding Comics, og ellers var det Art Spiegelmans Maus, der var hovedværket i forløbet. Du kan se alle forløbsplanerne til mine 11 moduler om Graphic Fiction her. Og du kan læse andre ideer til brugen af Graphic Fiction i undervisningen her.
EP
Hello – Thank you to Google Chrome’s translate function for me to be able to read your post here! I may need to try automatic translation to many other non-English blogs. I’m sure I miss a lot otherwise.
Thank you to you also for including a link to my post on graphic novels. I hope your readers don’t get stuck on the mature content of the graphic novel I chose, but take away the ideas (though the content does appeal to a lot of teens). =)
Have a safe and happy holiday season.