I 1.y skal der også samles op og rundes af, og her var fokus med forløbet Digital Identities for det første sagprosaanalyse og for det andet glosetilegnelse.

Ligesom med opsamlingen hos 3.g’erne med Canada-forløbet vil jeg hos 1.y også vise en SMARTBoard-fil med de tekster vi har arbejdet med i forløbet, og eleverne skal prøve at sætte nøgleord på teksterne – selvfølgelig helst med nogle af de nye gloser vi har arbejdet med i forløbet.

Derudover har jeg med Microsofts klippeværktøj taget et billede af studieplanen hvor forløbet er beskrevet, og sat dette billede ind i samme SMARTBoard-fil (men på en ny side). Her står at eleverne har arbejdet med sagprosaanalyse, og vi brainstormer nu på alle de begreber som kan bruges i forbindelse med en sagprosaanalyse, og diskuterer hvad de dækker over.
Endelig var et fokus som sagt glosetilegnelse som vi bl.a. har arbejdet med gennem diktater, resume-skrivning og speed dating. Nu vil jeg så samle op på nogle af de mest centrale gloser med en half-a-crossword-puzzle.
Der findes et hav af sites hvor du kan lave din egen krydsord til eleverne (eller de kan lave deres egne), og jeg kan ikke engang huske hvilket site jeg brugte. Måske var det Crossword Puzzle Games eller edhelper. Men i hvert fald fandt jeg et site og tastede de gloser ind jeg ønskede at træne. Ud kom en færdiglavet krydsord, som jeg nu KUNNE have valgt at udlevere til eleverne med de ledetråde jeg selv havde skrevet ind.
Men i stedet lavede jeg to eksemplarer af krydsorden og udfyldte hvert eksemplar med halvdelen af gloserne, og jeg slettede ledetrådene. Jeg vil nu sætte eleverne i par, give hver partner ’en halv krydsord’– og det er selvfølgelig strengt forbudt at se på partnerens ark – og eleverne skal nu på skift selv finde på ledetråde til deres ord og forklare det, så partneren kan gætte glosen:
Partner A: What’s number 1 across?
Partner B: It’s synonymous for ‘right away’.
Du kan finde mine to halve krydsord her eller under materialer.
EP