Så er skoleåret (for snart længe siden) slut, og læserne af denne blog vil sikkert også begynde at nyde sommervejret frem for at læse med her ved skærmen hen over den næste måneds tid, så hyppigheden af blogindlæggene vil nok være dalende i den periode. Okay, det er heller ikke fordi indlæggene er sprøjtet ud, efter min bette søn kom til verden. Nå, men sidste år postede jeg i samme forbindelse et par forsætter for det nye skoleår, og nogle blev overholdt, mens andre måtte udsættes til en anden god gang. Da jeg lavede forsætterne, vidste jeg jo heller ikke at mit skoleår kunne ville vare til marts.  


I år vil jeg i for at markere afslutningen af skoleåret prøve at besvare nogle af de refleksionsspørgsmål som Rachel Lynette postede på Minds in Bloom. Hun postede i øvrigt en lignende liste, som eleverne kan besvare, og havde jeg vidst det tidligere, havde det været oplagt at bruge den liste som elevevaluering for skoleåret.

·         What are some things you accomplished this year that you are proud of?
Bloggen har for efterhånden et par måneder siden rundet de 300 indlæg og 50.000 besøgende. Det er langt over hvad jeg overhovedet havde forestillet mig da jeg startede for 2 år siden. Jeg har fået så mange søde tilkendegivelser fra jer læsere om at bloggen faktisk kan bruges til noget, og DET er jeg stolt af. Og så glæder det mig at se at flere og flere undervisere er begyndt at blogge om deres ideer og erfaringer. Det er skønt at det nu er så meget lettere at finde inspiration og materialer tilgængeligt online fra ens PLN (personlige læringsnetværk). Det var bestemt noget jeg savnede, da jeg startede som underviser i gymnasiet for 6 år siden.

Who amongst your colleagues was the most helpful to you?
For bare at dvæle lidt mere ved bloggen, så har rigtig mange af mine kolleger i år bidraget med gode ideer til blogindlæg når jeg selv var allermest ideforladt. Lad det endelig være en opfordring: hvis du brænder inde med en rigtig god ide, som du gerne vil dele med andre, men ikke gider oprette din egen blog for at poste ideen, så skal du være så hjerteligt velkommen til at skrive et gæsteindlæg her på bloggen. Smid mig bare en mail, så finder vi ud af det.

·         What is something you tried in your classroom this year for the first time? How did it go?
Jeg har skrevet om det en del gange før, indrømmet, men jeg er sgu stolt af konceptet og synes det har fungeret helt optimalt: Blog med forfatteren. Begge de gange eleverne i min undervisning har blogget med forfattere de har læst tekster af, har jeg oplevet et engagement og en lyst til at læse og diskutere litteratur, som jeg ellers synes jeg sjældent oplever. DET gør litteraturen levende for eleverne.

·         What is something you found particularly frustrating this year?
Vi havde ikke tænkt os godt nok om i planlægningen af grundforløbet i dansk i 1.g, og det endte med at det desværre blev en temmelig ensporet litterturlæsning, som derudover ikke fik sat ’hak’ ved nogle af de forløb der skal gennemgås i 1.g, så som mundtlighed og skriftlighed. Resultatet var at der kom til at gå 2/3 af et år,  før vi kunne komme i gang med noget, eleverne og jeg selv havde bestemt. Indtil da var alle forløbene ’skemalagt’ for os. Jeg vil derfor næste gang jeg skal have et grundforløb i dansk, arbejde på at få de mindre introduktionsforløb om mundtlighed og skriftlighed tilbage til grundforløbet.

·         What were your biggest organizational challenges this year?
Jeg gik som sagt på barsel i marts og skulle derfor overdrage flere hold (herunder et afsluttende 3.g-hold i engelsk) til kolleger. Det har hele året derfor ligget i baghovedet at alt skulle planlægges for at denne overdragelse kunne blive så smertefri for alle parter som muligt. Især for 3.g-holdet betød dette meget detaljerede beskrivelser af tidligere forløb, og hvordan jeg havde tænkt at disse forløb skulle indgå i en eksamenssammenhæng. En anden organisatorisk udfordring i år har været de mange web 2.0 kurser, SMARTBoardkurser og ’variation i undervisningen’-kurser som jeg har været så privilegeret at være instruktør på. Det er den bedste form for efteruddannelse og inspiration at få lov til at komme ud og holde oplæg om disse emner, der alle interesserer mig, men det kræver selvfølgelig noget koordinering med skolen derhjemme, som enten skal flytte timer eller skemalægge virtuel undervisning. Og virtuel undervisning kræver en del forberedelse, synes jeg, hvis den skal være vellykket, og eleverne ikke bare skal besvare en stribe arbejdsspørgsmål, som de efterfølgende uploader i Fronter.

Prøv selv at besvare refleksionerne, og bliv klogere på dig selv som lærer, skoleåret der gik – og året der kommer. Rigtig god sommer.

EP