Musik og film fortæller de mig, mine 2.g elever, da jeg spørger, hvilke temaer de kunne tænke sig at arbejde med i engelsk. Efter min første indvendige rullen med øjnene (er det virkelig alt, hvad de kan strække det til, når de kommer med på råd???), besinder jeg mig alligevel og overvejer forslagene.

Film har vi haft (har de allerede glemt det?). Og jeg er musisk analfabet.

Men jeg har dog alligevel hørt lidt til polemikken om først Queen Bey’s cover og senere indholdet på hendes nye album, Cowboy Carter, som udkom 29. marts.

Så nu danner albummet rammen om et lidt famlende forløb på mit 2.g engelskhold. Grundtanken er, at eleverne skal bruge baggrundsviden fra vores tidligere forløb om American Values og The Harlem Renaissance til at anskue indholdet af albummet. Samtidig er der et fokus på at opnå bevidsthed om, hvordan man tilegner sig viden om et nyt emne, fx til hvis man nu skal skrive en større skriftlig opgave (SRP måske).

Forløbet skal munde ud i et analytical essay af (udvalgte sange fra) albummet.

her kan du hente 3-4 modulers forløbsplan (i grovskitseform) til Beyoncé og Cowboy Carter, hvoraf jeg stadig kun har udført modul 1. Derfor fremstår nogle af modulerne – særligt modul 4 – og nogle af øvelserne nok temmelig interimistisk.

Nåja, hvis jeg var en virkelig cool lærer, fandt jeg sikkert på en afslutning af forløbet med en eller anden parallel til Taylor Swifts spritnye album The Tortured Poets Department (som landede i fredags), men det er jeg alligevel ikke. Cool er til gengæld Tine Astrup fra Syddjurs Gymnasium og Janet Furtado fra Tønder Gymnasium, som 6. maj holder kursus om Taylor Swift for Engelsklærerforeningen for STX & HF.

Jeg er med på, at Cowboy Carter-albummet snart er yesteryear’s news, men måske er jeg så heldig, at forløbet her kan fungere som en slags skabelon for fremtidigt arbejde med album-udgivelser, der kan være værd at tage op i undervisningen.