Er nu hjemvendt fra en sublim rejse til Vietnam og Cambodia, og lige om hjørnet venter tre dages NACS-konference (Nordic Association for Canadian Studies) om The Northern Atlantic Connection: Canada and the Nordic Countries . Her skal jeg være med til at afholde en workshop om Teaching Canadian Studies, og derfor kommer der her et par tips til elementer der kan indgå i et forløb om Canada.

  1. Se udvalgte ’Heritage Minutes’ på Historica Canadas hjemmeside (små film om vigtige episoder i canadisk (kultur)historie). Vis f.eks. filmen om Superman, om Avro Arrow, eller om The Maple Leaf.
  2. Analyser for filmiske virkemidler. Bed eleverne lave en lille Heritage Moment-film (på et minut) om andre canadiske ikoniske ting. Den skal selvfølgelig researches grundigt.
  3. Se Molson Beer-reklamen ’I Am Canadian’, og diskuter det syn på canadisk nationalidentitet der kommer til udtryk.
  4. Lyt til Margaret Atwoods The Moment, og diskuter forholdet mellem menneske og natur.
  5. Glem ikke at lytte til et par sange af The Arrogant Worms som altid har en spids kommentar til deres eget land – og til deres naboer.

EP