Der er altså mange videoer på TEDTalks som jeg har ladet mig inspirere af i løbet af det sidste års til. Én af dem er Simon Sineks ’How great leaders inspire action’, som mindede mig om at fortælle eleverne hvorfor vi beder dem om at udføre bestemte opgaver i stedet for blot at fortælle dem hvad det er de skal gøre.
Filmen inspirerede mig til at tænke over hvordan jeg kan gøre danskfaget mere centralt for eleverne. Når jeg tænker tilbage på min egen gymnasietid, så var spørgsmålet i overskriften til dette blogindlæg bestemt ikke et spørgsmål der lå mig fjernt. Der gik mange år før jeg begyndte at se pointen med tekstlæsning, analyse og fortolkning. Måske endda så lang tid at jeg ikke helt endnu har formået at få videregivet denne vision til mine elever. Resultatet er at (som jeg tidligere har været inde på) jeg har tabt nogle ellers potentielle kunder i interessebutikken til danskfaget hen ad vejen. Jeg har lovet mig selv at dette ikke skal ske igen – eller at jeg i hvert fald skal gøre noget aktivt for at minimere denne fare, så derfor har jeg besluttet mig for at lave et introduktionsforløb der kan sælge faget.

Det er selvfølgelig ikke revolutionerende, men ikke desto mindre har jeg tænkt længe over hvordan jeg kunne lave en klar introduktion for mine elever som får (i hvert fald nogle af) fagets discipliner til at stå tydeligt frem (medier har jeg i denne omgang undladt da det aldrig er det store problem at vække interessen her). Her er et par af mine overvejelser indtil nu.

Sprog: Sprog er magt, og min vision (som lærer) er at give mine elever del i den magt (så de kan gå ud og gøre verden til et bedre sted) ved at være i stand til at bygge argumenter korrekt op gennem klare og præcise strukturer og virkemidler. Samtidig selvfølgelig også evnen til at analysere (andre) magtudøveres brug af sprog for derigennem at være i stand til at afvise ugyldige argumenter, acceptere solide argumenter og være rede til at stille kritiske spørgsmål og indgå i en diskussion.

Litteratur: Visionen er her mindst todelt. På den ene side som kulturelle mennesker at lære sig selv at kende igennem kulturhistorie og på den anden side at nå andre mennesker, at lære andre at kende, forstå deres motiver og deres visioner om verden gennem de nye øjne en læser af litteratur får forærende. Kort sagt, en vision om at udvikle empati og forståelse for hvorfor det der synes åbenlys sund fornuft for den ene, ikke altid er det for den anden.
EP