Den sidste uges tid har nettet været fuldt af Steve Jobs-mindevideoer og artikler om Apple. Steve Jobs’ tale til afgangseleverne på Stanford University er blevet viral, og måske ligger der faktisk noget rigtig godt undervisningsmateriale skjult her. Så jeg kiggede de blogs jeg selv abonnerer på, igennem, og ganske rigtigt, her er masser af materialer til at bruge Steve Jobs’ tale eller Apples ’Think Different’-kampagne i undervisningen. Hvis du har et forløb (som mange af os engelsklærere starter med i 1.g) om Growing Up, kunne du nok bruge ideerne her i den forbindelse.

Janet’s Abruzzo Edublog fandt jeg den første idé. Hun foreslår at man starter med at lave en word cloud over alle de ’phrasal verbs’ som reklamen indeholder, og derefter beder eleverne definere disse udtryk med eksempelsætninger som de selv finder på. Herefter kan I se filmen sammen, se hvordan Steve Jobs bruger udtrykkene, og diskutere tilhørende spørgsmål. Se spørgsmål og en lidt mere grundig timebeskrivelse her.

ESL-Library kan du også finde forslag til arbejdsspørgsmål til samme film. ESL-Library er i øvrigt en superfin blog med masser af undervisningsideer til English as a Second Language inden for mange forskellige grene af denne disciplin. Jeg er selv netop begyndt at abonnere på bloggen og er ikke bange for at blive skuffet.

En tredje mulighed for at finde inspiration til at arbejde med Steve Jobs’ tale er fra New York Times egen ’education’-side ’The Learning Network’, som også fungerer som en blog med jævnlige indlæg med undervisningsideer. Her er der også arbejdsspørgsmål og forslag til arbejdet med Steve Jobs.

Endelig kan man også bruge Apples ‘Think Different’-kampagne. Se evt. filmen først uden lyd på, og bed eleverne finde på en tekst til filmen eller bare gætte på tema og budskab. Herefter kan I så se filmen med lyd på og sammenligne med jeres egne tekster inden I går til en retorisk og måske endda filmisk analyse af kampagnen.

Here’s to the Crazy Ones.
The misfits.
The rebels.
The troublemakers.
The round pegs in the square holes.
The ones who see things differently.
They’re not fond of rules.
And they have no respect for the status quo.
You can quote them, disagree with them,
disbelieve them, glorify or vilify them.
About the only thing that you can’t do, is ignore them.
Because they change things.
They invent. They imagine. They heal.
They explore. They create. They inspire.
They push the human race forward.
Maybe they have to be crazy.
How else can you stare at an empty canvas and see a work of art?
Or, sit in silence and hear a song that hasn’t been written?
Or, gaze at a red planet and see a laboratory on wheels?
We make tools for these kinds of people.
While some may see them as the crazy ones, we see genius.
Because the ones who are crazy enough to think that they can change the world,
are the ones who do.

EP