Evaluering

To spil – også til repetition

Efter megen tavshed i 2021 forsøger jeg mig her med to ideer til afsluttende øvelser og små repetitionsspil. Det ene er kamæleon, som jeg skrev om for et par år siden, men har tænkt mig at genbruge. I Kamæleon sidder eleverne i grupper a 5-6, og...

læs mere

Det kreative træ

Øvelsen her har jeg fundet på sitet creative games, et site som har nogle forskellige forslag til kreative lege og øvelser med ord. Egentlig tager alle øvelserne på sitet udgangspunkt i tilfældige ord, men lige præcis denne øvelse, synes jeg, giver...

læs mere

Peergrade: den analoge

Jeg er en af de (få) lærere, der aldrig er kommet i gang med at bruge peergrade. Til gengæld er jeg kommet bedre i gang med hvad jeg tror er den analoge version af programmet, takket være min gode kollega, Kristine. Jeg læser hurtigt elevernes...

læs mere

The Babble About the Apple

En uge inde i skolestart er det endelig ved at være tid til at få lidt liv på bloggen igen. På mit gymnasium starter vi den første mødedag med et pædagogisk oplæg af en art om årets pædagogiske indsatsområde, og i år er temaet formativ evaluering....

læs mere

Vurderingskriterier for de faglige mål

Eleverne hos os har lige fået terminskarakterer. Sidste gang jeg skulle give karakterer, havde jeg flere dårlige oplevelser med elevsamtaler hvor eleverne stillede sig meget uforstående over for deres karakterer og havde svært ved at forstå de...

læs mere

Nytårsforsætter 2017

Allerførst, rigtig godt nytår! Til nytåret 2016 lavede jeg - som jeg efterhånden har gjort det til tradition - en liste med 3 nytårsforsætter, som jeg måtte nøjes med at vælge et fra, men jeg må nok indrømme at jeg dårligt har levet op til nogen af...

læs mere

Nytårsforsætter 2015

Det fungerede så godt sidste år med at have lidt nytårsforsætter at vælge imellem, så det gør jeg lige igen. Jeg behøver også i år kun at leve op til ET forsæt. Lav min egen grammatik, som jeg kan dele med mine kolleger. Jeg mister selv for hurtigt...

læs mere

Start på genafleveringer

I dag har jeg så påbegyndt det der skal være min nye rutine med mine to 1.g-engelskklasser. Altså, det er jo ikke fordi jeg aldrig har praktiseret genafleveringer før, men det har bare ikke været så systematisk. Men det bliver det nu! Jeg...

læs mere

Brug tid på feedback

Jeg har været på kursus i rettestrategier. Og det var en øjenåbner. Det er gået op for mig at jeg har brugt alt for lang tid på rettelser (i stedet for feedback), og det er altså den der retter der lærer mest. Som en oplægsholder på kurset cirka...

læs mere

Elevstriber

Jeg køber mig lige lidt blogger-tid ved at poste mine elevers arbejde. Dette er så et par af resultaterne fra mine elevers striber som de lavede som optakt til foredraget på onsdag. Som overskrift til opgaven tyvstjal jeg titlen på Maren Uthaugs...

læs mere

Saml fejltyper

Jeg sidder netop nu og retter opgaver fra en 1.g jeg netop har overtaget efter jeg vendte tilbage fra barsel. Tidligere har jeg tit haft svært ved at danne mig et overblik over de fejltyper som bestemte elever lavede, men så fik jeg dette helt...

læs mere

Ide til nytårsforsæt

Og så blev det december… Så her kommer en ide til nytårsforsætter med eleverne. En kollega gav mig denne ide til at sætte fokus på det skriftlige arbejde: Få eleverne til at indtale en lille audioboom med deres nytårsforsætter for deres skriftlige...

læs mere

Brug opgavecentralerne

Uddel to opgaver fra forskellige steder på karakterskalaen (skrevet af virkelige elever, som du har anonymiseret), og få eleverne til at vurdere opgaven – skriftligt som om de var læreren, eller bare mundtligt i en time. Øvelsen kan bruges til at...

læs mere