Forløbsplaner
En million moduler
Den anden dag kom jeg til at tænke på Peter Adolphsens ”En million historier”, og så var det, jeg tænkte, at jeg da kunne forberede en million moduler efter samme skabelon. Så det har jeg gjort ud fra seks overordnede sekvenser, som en traditionel...
To film til Det Moderne Gennembrud
Da jeg i efteråret vendte tilbage til Det Moderne Gennembrud lod jeg to film indgå, en kortfilm og en spillefilm. Den ene er en nyfortolkning af Et dukkehjem instrueret af Tobias Grundorff Boesen (2013). Den anden er Tea Lindeburgs Du som er i...
Rahim, Gotfredsen og Ottesen
I går udkom Tobias Rahims digtsamling ”Drømmene maler virkeligheden”. Jeg har ikke fået fingre i bogen endnu, men den er på vej. Til gengæld brugte vi i går ”Når mænd græder” på mit 2.g dansk-hold, hvor vi først havde læst Sørine Gotfredsens...
Opfind ord
Nye slangord og udtryk opfindes hele tiden. Som regel, når de pludselig dukker op i en dansk stil, ender de med to fede røde streger under. Andre gange trasker disse ord og udtryk ned ad stigen fra de hippeste teenagere til os i de mere grå,...
Biden Battle
Vi har arbejdet med American Values på mit 1.g engelskhold, og inspireret af Leander Møller Gøttcke fra Syddansk Universitet, som holdt oplæg på Årskurset i Engelsklærerforeningen for Gymnasiet og HF, 2021, er vi nu i gang med at se på splittelsen...
Brevkasselitteratur – et forløb
For et par måneder siden blev jeg grebet af ideen om at lave et forløb om brevkasselitteratur, og med hjælp og inspiration fra gode kolleger på Ideudvikling for danskundervisere på Facebook er det nu blevet afprøvet - også til eksamen....
Inauguration module (January 20, 2021)
Her kommer et forslag til et engelskmodul som kan tematisere Joe Bidens indsættelse. Det er ikke megakreativt, ej heller rigtig tilpasset virtuel undervisning, men det kan måske være en hjælp, hvis man gerne vil undervise i indsættelsen, allerede...
Forløb om videnskabsformidling
I foråret - før coronaen satte ind og efter mine daværende 2.g’er havde afleveret deres SRO - besluttede jeg mig at lave et forløb om videnskabsformidling, der skulle have to sigter: For det første skulle det vise denne naturvidenskabelige klasse...
Claudia Rankines Citizen som værklæsning
Til et forløb om Black Lives fik jeg trumfet igennem at købe et klassesæt hjem af Claudia Rankines Citizen: An American Lyric, som jeg netop er i ved at afslutte læsningen af med min 3.g-klasse. Dette blog-indlæg bliver bare en lille anbefaling af...
Forløb: Great Speeches of History
Når jeg skal i gang med at undervise i den skriftlige non-fiction-genre, er jeg begyndt at indlede dette med et forløb om Great Speeches of History, og jeg er sikker på at rigtig mange andre kolleger gør det samme mere eller mindre. På samme måde...
Baggrundsfilm fra History Channel
Som det første forløb i studieretningen har jeg med mit nye engelsk A-niveau-hold kørt et American Values-forløb. Vi har læst de klassisk tekster, og som supplement og introduktion til flere af disse tekster har jeg brugt nogle af de fine små...
Grenfell Tower af Ben Okri
Jeg fik for få dage siden det nye Anglo Files ind ad døren, som i dette nummer sætter fokus på Brexit. Bladet er spækket med interessante baggrundsartikler, ideer til helt nye romaner der på en eller anden måde tematiserer Brexit og konkrete...
Samtaleanalyse
Jeg har vist aldrig helt fundet ud af hvordan jeg skulle undervise i samtaleanalyse, og hvordan dette hensigtsmæssigt kunne overføres til litterær analyse, men nu har jeg måske knækket koden. I min 3.g-danskklasse er vi kommet til 90ernes...
Mundtlighedsforløb
I min 1.g-klasse er jeg ikke kommet så godt fra start. Jeg brugte en masse energi i grundforløbet på at lære min klasse at kende og få dem til at være trygge ved at tale foran hinanden. På hele årgangen brugte vi kapitlet ’Open Up’ fra vores bog...
Ny novelle fra Jessica Westhead
Jeg fik en mail den anden dag fra Jessica Westhead, som trofaste 111-læsere måske kan huske at have hørt om før. Hendes novellesamling And Also Sharks læste jeg dele af med en klasse tilbage i 2011, og klassen skrev til hende, sendte hende...
Køn og identitet
Køn og identitet er et hot emne i mine to fag, og jeg glæder mig til at køre et forløb i engelsk om netop dette næste skoleår. Forløbet skal basere sig på den nye bog fra Lindhardt og Ringhof, Unsex Me af Mette Brynaa Hansen og Anne Louise Haugaard...
Satirenyheder
Jeg kunne godt tænke mig at lave et forløb på et tidspunkt om satirenyheder. Det kunne indgå i et genre-forløb, et forløb om nyhedsmedier, et forløb om fakta- og fiktionskoder eller i landeskunde-forløb. Og det gælder egentlig både i dansk og...
Banksy Does New York
Ideen til at bruge den relativt nye dokumentar Banksy Does New York (2014) i undervisningen fik jeg fra dette blogindlæg på Movie Segments for Warm-ups and Follow-ups. Det skal siges at jeg endnu ikke har set dokumentaren, ej heller købt den, så...
Undervisningsplaner på Library of Congress
Mangler du gode ideer til din USA-undervisning? Materialer, metoder eller vinkler? Så klik ind på Library of Congress som er spækket med færdige forløbsplaner og timeplaner. Det er bare om at downloade. God fornøjelse.
To nye babyer på vej
Den ene er faktisk netop kommet til verden og ligger i mine arme lige nu. Her er den: Den har intet mindre end fire forældre: Jakob Bækgaard, Kristine Lund Knudsen, Stinna Straagaard Pedersen og mig selv. Det er en bog der sætter fokus på at...
Stilheden skyldes….
Det har været lidt roligt på bloggen på de sidste par måneder. Det er jeg klar over. Det skyldes at tiden er gået med at arbejde på denne her: Tre af mine kolleger, Jakob, Kristine og Stinna, og jeg har sammen skrevet på denne bog det sidste års...
Forløb om britiske sonetter – del II
I dag følger så anden halvdel af mit forløb om britiske sonetter. Den skarpe læser vil dog nok bemærke at der faktisk er tale om otte sonetter og ikke 7. Men det var altså sådan det blev. Som altid må I leve med fejl og mangler, men hvis man kan...
Forløb om britiske sonetter
De af jer der er medlemmer af engelsklærerforeningen og derfor får Anglo-files, har sikkert læst artiklen om The Sonnet - et undervisningsforløb om sonetter og den britiske litteraturhistorie af Bodil Aase Frandsen i det seneste nummer (#175,...
Shakespearedag
Den 8. januar holdt vi Shakespearedag på min skole. Jeg fik ideen i foråret da jeg var på engelsklærerkursus i New York, hvor en kollega fra Herning Gymnasium fortalte mig hvordan de greb sådan en dag an. Det syntes jeg lød som så glimrende en ide...
Nye blogs – værd at følge
Det er først lige nu at jeg er faldet over The Teacher James og All at C, to undervisningsblogs som jeg er sikker på jeg vil lade mig inspirere mig kraftigt af fremover. All at C kredser om "video activities for advanced students", og selvom de...
Brobygning om selfies
I sidste uge havde vi brobygning på mit gymnasium, og jeg havde to hold til et moduls engelsk. Sådan et modul (95 minutter) skal selvfølgelig introducere eleverne til hvad engelsk på gymnasiet vil sige, samtidig med at det møder gæsterne hvor de...
Ti TED-Talks til og om undevisning – del 2
Og så fortsætter jeg med fem TED-videoer mere. 6) Med en ny 1.g-klasse i engelsk, på den første mandag i september, kunne det give mening at lave en lille cloze-test til at give dem et lidt input om noget de ikke ellers hører meget om, Labour Day....
Cross Country Canada
Så kom den endelig. Og hvis ikke man kan gøre lidt reklame for sin egen bog på sin egen blog, hvor skulle man da så kunne? Cross Country Canada har været mere eller mindre undervejs i tre år hvor forfatterinden og skuespillerinden Gale Zoë Garnett...
Snakspillet
Tirsdag d. 13. maj var der på side 3 i Politikens kultursektion en overskrift der proklamerede at talesprog er vigtigere end skriftsproget. Artiklen indeholdt en beskrivelse af et nyt spil om talesproget, som er udviklet til undervisningsbrug i...
YH – modul 4: Og det var det
For alt det vi ikke nåede sidste gang - eller gangen før det - speedede vi op i dette modul, og vi endte faktisk med at nå det hele. Endda på en måde hvor jeg synes der blev bundet en fin sløjfe på forløbet, og eleverne nu kan gå til eksamen i...
YH – modul 3 bl.a. om andre vrede unge mænd
Til dette modul havde eleverne, som jeg skrev sidst, læst den temmelig lange feature fra Politiken d. 28/12 2013 (meget finere i papirudgaven end på nettet). Det var egentlig planen at eleverne hjemmefra skulle forberede artiklen som om de skulle...
YH – modul 2: digtanalyse og den svære 2’er
Til dette modul havde alle elever læst de fire digte "Jetlagformørkelse", "Februarforudsigelighed", "Far min ufødte søn" og "Den nye dreng". Derudover var eleverne delt ind i tre grupper som skulle forberede en mindre analyse af et af de to lange...
YH – også på denne blog
Så er vi i 3.x gået i gang med et kort forløb om Yahya Hassan på 4 moduler (á 95 minutter). De faglige mål er at eleverne skal opnå kendskab til mediedebatten omkring Yahya Hassans digtsamling, og at de nuanceret kan forholde sig til debatten i et...
Ironi i forløb
Jeg har længe leget med tanken om at lave et forløb om ironi i dansk litteratur. Udgangspunktet var egentlig at få hakket nogle kanonforfattere af i et ironi-forløb, og jeg havde tænkt at jeg ville bruge Thomas Bredsdorffs Ironiens pris som...
Maren Uthaug – striber, blog og roman
Det fine ved at være (dansk)lærer er at man kan prakke eleverne alle mulige kunstnere på som man selv er tosset med. Jeg er ret vild med Maren Uthaug, for hun får mig altid til at fnise højt af de genkendelige pindemænd og -damer hun tegner i...
At sætte problemer under debat – modul 6 og 7
I dag havde vi så det store præsentationsmodul hvor grupperne præsenterede et emne de var sure over, præsenterede deres kampagne og nogle danskfaglige overvejelser i forbindelse med den kampagne. De havde fået et helt modul (ud over den sidste...
At sætte problemer under debat – modul 5
Og så blev det rigtig spændende… Modul 5 Eleverne blev nu delt ind i grupper af tre-fire, så de alle arbejdede sammen med kammerater der havde set de samme to reklamefilm som dem selv. I disse grupper blev eleverne tilknyttet et Google...
At sætte problemer under debat – modul 3 og 4
Og jeg starter hvor jeg slap Modul 3 Som jeg nævnte sidst, havde eleverne fået en temmelig stor lektie for idet de skulle læse på www.avisnet.dk om’avistyper’, om ’stofområder’, om ’nyhedskriterier’, om ’avisens genrer’ og om alle genrerne. Dette...
At sætte problemer under debat – modul 1 og 2
Før ferien bloggede jeg om et projekt om Så gør dog noget, som jeg havde planer om at køre i danskundervisningen. Jeg valgte at sætte projektet i sammenhæng med et tema om at sætte problemer under debat og bruge dette emne som optakt til...
Træn eleverne i at tale engelsk foran deres klassekammerater
Det sker ofte at jeg, især på engelsk b-niveau, oplever elever der har meget svært ved at samle modet til at tale engelsk foran klassen. Eller elever der spørger om de ikke nok må have lov at sige deres pointe på dansk fordi de ikke mener de har...
Sprog og billeder – Gudrun Hasle
Graphic fiction er efterhånden et populært undervisningsemne i både dansk- og engelskundervisningen. Et par gange har jeg kørt et forløb i engelsk med rimelig succes, og jeg vil så gerne have udviklet et forløb til dansk også, fx med Thomas...
Spæde forsøg på digital dannelse
Den sidste uges tid har der været flere indlæg fra faste undervisningsbloggere (af den slags der er IT-begejstrede og IT-innovative) som har haft et kritisk fokus på computerens indtog i klasselokalet. Det er som om vi ikke længere kan ignorere den...
Så gør dog noget!
Collablogatorium præsenterede forleden denne fine lille ide, der skal få teenagere op af stolene og til at skabe en oplysningskampagne om noget der gør dem sure. Egentlig havde jeg tænkt at dette kunne være en lille opgave som eleverne kunne løse i...
Ugens undervisningstimer
Jeg har en lang liste af ideer til blogindlæg, men ingen af dem er færdigbearbejdede, og jeg vil jo også gerne dele nogle mere konkrete eksempler fra undervisningen, så i dag kommer indlægget altså til at handle om et par moduler jeg afholdt i...
Digital dannelse på Dansklærerforeningens årlige konference
I går afholdt Dansklærerforeningen sin årlige konference, som i år havde temaet digital dannelse. Her holdt jeg blandt andre oplæg om digitale redskaber i praksis hvor jeg præsenterede nogle af de måder jeg selv og kolleger har brugt blogs, wikis,...
Mere engelsk sproghistorie
Så har jeg igen et par forslag til hvordan du kan sætte fokus på engelsk sproghistorie. Jeg har tidligere fortalt om A History of the English Language in 10 Minutes som jeg selv bruger i forbindelse med mit Shakespeare-forløb hvor sproghistorie...
Tre Blicher-moduler
I år havde jeg besluttet mig for ikke at læse En Landsbydegns Dagbog, som jeg ellers har læst med mine tidligere danskhold, og i stedet prøve kræfter med "Præludium" og "Ouverture" fra Trækfuglene. Jeg blogger om det i dag fordi jeg netop har haft...
Adventsgaver : 3. søndag i advent – run-ons
For et par uger siden blev jeg kontaktet og spurgt om jeg måske havde et par ideer til at undervise (og eliminere) run-on-sætninger (både på dansk eller engelsk). Det synes nemlig at være et ret gennemgående problem for mange elever at skelne...
Adventsgaver: 2. søndag i advent – Romeo and Juliet
For længe siden lovede jeg at uploade mit forløb om Romeo and Juliet, men jeg kom vist aldrig videre i teksten. Nu er jeg faktisk videre i teksten, så adventsgaven i denne uge er lige her (og under materialer). * betyder at der er materiale knyttet...
Medieanalyse: aviser og reklamer
På sin blog, hvor videndeling er det helt centrale ord, fordi hun blot poster et materiale, og det så efterfølgende er op til bloglæserne at poste ideerne, postede Sandy Millin forleden to reklamefilm for henholdsvis The Sun og The Guardian. Du kan...
Thinkfinity
Som engelsklærer er man så privilegeret at der på nettet er en overflod af materialer lige til at samle op og bruge i ens egen undervisning. Undervisningsplaner, arbejdsopgaver, baggrundsinformation og så videre til både litteraturundervisning,...
Kritiske mediebrugere og KONY 2012
I går havde jeg den mærkværdige fornemmelse af at flere af dagens oplevelser var som planlagt mod en undervisningstime. Først var jeg på kursus for faglige IT-vejledere hvor vi blandt andet hørte Lars Qvortrup fortælle hvordan vi hele tiden bør...
Digital Identities 2
De to sidste moduler inden vinterferien (som jo er nu her på Fyn) har vi næsten fået rundet forløbet om Digital Identities af. Som jeg nævnede sidst, gav jeg eleverne filmen om SOPA fra Kahn Academy for som lektie, og de skulle skrive to af filmens...
Digital Identities – 1
Fortiden kører jeg et forløb om Digital Identities i en 1.g klasse, og jeg bruger bogen af samme navn som udgangspunkt for de valgte tekster (udgivet på Gyldendal, 2011, af Jeremy Howard Switzer, Frank Elnegaard Knudsen og Berenice Lara Laursen)....
The Constitution
Her kommer en lille øvelse som trækker på historie, men som jo selvfølgelig også er relevant for engelskundervisningen. En (historie)kollega (som også har engelsk som fag) fortalte mig at han gav sine elever denne komplette undervisningsplan fra en...
Studieretningssamarbejde om Det amerikanske valg
I går afsluttede vi et to-dages studieretningsprojekt i 1.a med engelsk, samfundsfag og matematik. Det overordnede emne var det amerikanske valg, og selvom min klare erfaring er at det emne ikke er så simpelt at læse om på engelsk – og slet ikke...
11 succesrige sekvenser fra ’11 – nr. 7
7) Lav et minuts inspirerende taler. På mit gymnasium læser alle klasser i grundforløbet Growing Up, og i den forbindelse besluttede jeg mig for at prøve Steve Jobs’ Commencement Speech af. Du kan se den forløbsplan nærmere beskrevet her....
11 succesrige sekvenser fra ’11 – nr. 5
5) Lav balkonscener i Go Animate. I forbindelse med et forløb om Romeo and Juliet har vi brugt særligt meget tid på balkonscenen. Og efter af have læst scenen, besvaret arbejdsspørgsmål i audiobooms, efter at have arbejdet med troper og figurer i...
11 succesrige sekvenser fra ’11 – nr. 1
Hvis jeg går i gang i dag, kan jeg vist lige nå (julefrokoster fratrukket og så'n) en serie om 11 af mine yndlingsundervisningssekvenser i 2011. Så hver dag får du en sekvens, og ja, noget af det (måske endda det meste) har du sikkert læst om før...
En lille reklame for Canada
I går udkom Anglofiles – Journal of English Teaching med et temanummer om Canada. Jeg har i dette nummer skrevet to artikler, den ene sammen med lektor v. AAU Robert C. Thomsen om hvorfor studiet af Canada stadig er spændende, og hvordan man kan...
The Dickens Game
Hvis du står en dag og skal undervise i Victoriatiden og Charles Dickens, så bliver jeg nødt til lige at anbefale dette fine onlinespil hvor man skal overleve i Viktoriatidens og Charles Dickens’ London. Her har eleverne mulighed for at møde mange...
Occupy-bevægelsen
Det er jo lige her og nu det sker. Occupy-bevægelserne. Og hvis du skal i gang med et tværfagligt forløb og ikke ved hvad emnet skal være, så kunne du måske lokke en samfundsfagslærer med på dette emne. Eller hvis du bare står med et par moduler du...
Skriv med forfatteren – et blogeventyr med Jessica Westhead
I forbindelse med NACS-konferencen (The Nordic Association for CanadianStudies) i Aarhus i august i år blev jeg introduceret til en masse nye canadiske forfattere, som vakte min interesse med det samme. Herunder Jessica Westhead og hendes...
Lidt uvidenskabelig AP-forskning
Så blev det ferie, og det betyder samtidig at jeg er færdig med mit forløb i Almen Sprogforståelse, danskdelen. Jeg vil fra det forløb lige dele en enkelt time som jeg og klassen faktisk havde ret meget fornøjelse med. I timen hvor vi ville...
Steve Jobs – undervisningsideer
Den sidste uges tid har nettet været fuldt af Steve Jobs-mindevideoer og artikler om Apple. Steve Jobs' tale til afgangseleverne på Stanford University er blevet viral, og måske ligger der faktisk noget rigtig godt undervisningsmateriale skjult...
Graphic Fiction – modul 11
Det var meningen at dagen i dag skulle være sidste modul i dette forløb, men vi nåede ikke alt det vi skulle, så jeg fylder et ekstra opsamlingsmodul på næste gang. I dag kiggede vi på de paneler i kapitel 2, bog 2 af MAUS hvor Art bliver...
Graphic Fiction – modul 10 – virtuel time
Nogen succes er jeg ikke helt sikker på timen var (der var i hvert fald højt fravær), men du får alligevel de korte træk af hvad der foregik her. Jeg havde lavet et styret læringsforløb i et ganske almindeligt word-dokument som eleverne fik adgang...
Graphic Fiction – session 9
Igen i dag var der fokus på analyse og tekstdiskussion, så jeg havde delt de uddrag af Maus, kapitel 5, som var dagens lektie, ind i mindre afsnit (vist nok 6 i alt), og fordelt kopier af disse afsnit på særskilte ark rundt om i klassen. Jeg bad nu...
Graphic Fiction – session 8
Dagen i dag var præget af klassediskussion, men når eleverne er så optagede af teksten som jeg faktisk synes disse er, så er det bestemt til at leve med. Vi startede gennemgangen af kapitel 4 i MAUS med en rundt-om-bordet-øvelse hvor jeg havde delt...
Graphic Fiction – modul 7
Eleverne havde til i dag læst kapitel 2 af Maus (bog I), og jeg havde bedt dem inddele kapitlet i afnsit. Det resulterede i en inddeling på 6 afsnit: 1 – Art + Vladek – pills, health and communism (28-31) 2 – premature births (31-32) 3 – Anja...
Graphic Fiction – modul 6
Vi lavede i dag den gloseøvelse eleverne efterlyste sidste gang. Jeg havde skrevet de mest centrale af de begreber vi har arbejdet med i forbindelse med teorien ind i en ’random word chooser’ i SMARTBoardet, og efter af have givet eleverne ca. 10...
Graphic Fiction – modul 5
Det giver altid en helt særlig herlig stemning i klassen når man som lærer dukker op med en spand tuscher og papir. Elevernes begejstring over at de på et tidspunkt skal tegne overrasker mig altid glædeligt. Men vi startede ret traditionelt med at...
Graphic Fiction – modul 4
Timen her fungerede helt godt. Hvis jeg altså selv skal og må sige det. Efter en start af forløbet som måske egentlig har været mere traditionel end jeg umiddelbart havde tænkt, var eleverne godt på banen i dag. Jeg havde skrevet de centrale...
Graphic Fiction – modul 3
Timen i dag startede med en brainstorm over den temmelig svære tekst eleverne havde læst, nemlig McClouds kapitel om hvorfor vi fordyber os sådan i tegneserier, og om McClouds teori om forholdet mellem tegneserier og ’iconic representation’. Det...
Graphic Fiction – modul 2
I dag – dagen hvor folketingsvalget endelig blev udskrevet – har jeg så haft andet modul i forløbet om Graphic Fiction. Vi startede med at forsøge at definere nogle af de begreber som bruges når man taler om det jeg på dansk ville kalde...
Graphic Fiction – modul 1
Et af mine nyt(skole)årsforsætter var at lave et forløb om Graphic Fiction, og i dag startede jeg så introduktionsmodulet til dette forløb (som også er en optakt til et efterfølgende forløb om American Postmodern). Jeg har tænkt at jeg efter hvert...
Teaching Canada
Er nu hjemvendt fra en sublim rejse til Vietnam og Cambodia, og lige om hjørnet venter tre dages NACS-konference (Nordic Association for Canadian Studies) om The Northern Atlantic Connection: Canada and the Nordic Countries . Her skal jeg være med...
The History of English
Et af de faglige mål på engelsk A-niveau er at introducere eleverne for elementer af det engelske sprogs udvikling. Her kan The History of English in Ten Minutes måske være en hjælp. Du kan vise eleverne et par afsnit ad gangen (som hver kun varer...
Planlæg din sommerferie
Sig nærmer tiden hvor vi skal på sommerferie (langsomt, men sikkert!). Har du et par moduler tilovers i dine engelskklasser (eller i andre fremmedsprogsklasser), kan du jo få dem til at planlægge en lille lækker ferie for dig. De skal planlægge en...
Tungenosser
Det her må vi da kunne bruge i danskundervisningen i et forløb omkring rap, om skriftlighed, om kreativ sprogproduktion eller hva' ved jeg. Måske kunne man bede eleverne producere deres egen rap om det at skrive (eller det at gå i skole eller noget...