IT og anden teknik
Det virtuelle pararbejde
Ligesom i den almindelige undervisning har jeg en mistanke om, at det kan være svært at holde eleverne til ilden med at få talt engelsk i de virtuelle rum, når jeg ikke lige står og ånder dem i nakken. Som tidligere nævnt bruger vi på min...
Mere virtuel mundtlighed
Jeg skal skynde mig at sige, at jeg ingen afsluttende hold har i år. Men derfor skal mine elever stadig træne mundtlighed - især i engelsk. Mine mundtlighedsøvelser og -opgaver den sidste virtuelle måneds tid har i høj grad lignet den, jeg ellers...
Mundtlighed i Corona-tid
Vi går nu ind i anden uge af den virtuelle undervisning, og indtil videre har min version af denne indeholdt mange af de elementer, der indgår i min normale undervisning, uden de store problemer: Der har været gruppearbejde, individuelle...
Storyboard That
Storyboard That er onlinebaseret program hvor elever hurtigt, nemt og gratis kan skabe storyboards. Det kræver dog at man logger ind. Sitet, som jeg ikke selv har anvendt i undervisningen endnu, virker perfekt til remediering af tekster, især hvis...
My Shakespeare
Jeg er for nylig blevet medlem af Facebookgruppen Creative High School English, og her har jeg allerede fundet flere interessante ressourcer. For eksempel blev jeg gjort opmærksom på My Shakespeare, et site med den fulde tekst til Romeo and Juliet,...
Erstatning for gode gamle værktøjer
To af mine absolutte yndlings-IT-værktøjer er væk. Jeg har blogget om både Journal Jar og TodaysMeet rigtig mange gange, men nu må jeg altså i gang med at finde alternativer. Journal Jar var et program jeg hyppigt brugte til at generere...
Vocab Reminder
For tiden finder jeg mange interessante nye teknologiske input hos Nik Peachy. Jeg er blandt andet faldet over Vocab Reminder, som jeg straks vil bede mine elever downloade, og jeg vil bruge den som et supplement til vores andre...
Forandring fryder
Der er mange velafprøvede spilplatforme til undervisningen derude på nettet, men måske er det alligevel ved at være tid til at prøve nogle nye skabeloner af. Bare fordi. Som erstatning til Jeopardy Labs kan jeg anbefale Jeopardy Rocks, som lige...
Kære SMART Notebook
Kære SMART Notebook Vi har efterhånden været sammen i mere end en håndfuld år, men jeg er bange for at vores forhold har udviklet sig til at være ren rutine, og at vi kun holder sammen for afkommets og tryghedens skyld. Jeg bliver derfor nødt til...
My Simple Show
Jeg er faldet over og for denne fine video-skabelon, My Simple Show, som virker velegnet til en alternativ elevpræsentation. Her skal eleverne udfylde et manuskript for deres video, udvælge passende billeder og så enten indtale manus selv eller få...
Twitter Magnets
Twitter Magnets er en variant af WordMagnet-spil, hvor elever kan sammensætte sætninger ud fra en række givne ord. Twitter Magnets lader sig forbinde direkte til Twitter, hvor man altså kan poste resultatet hvis man ønsker det. Men det behøver man...
Opsamling med emojis
Min kollega Kristine fortalte mig den anden dag om en god ide til at samle op på oversigtsforløbet i dansk og historie. Her fik eleverne i grupper en periode som de skulle referere i emojis - altså ingen ord! De lavede screenshots af deres billeder...
At have et standpunkt…
Selvom bloggen kun er 6 år gammel, er flere indlæg allerede forældede - eller de fortæller en historie om hvordan (min) undervisning har udviklet sig i 10’erne. Mange af de IT-programmer jeg omtaler tidligt på bloggen, som fx Ning , slår bare...
UdtaleNu
Mangler du inspiration til at træne udtale med dine engelskelever, så kan du finde hjælp på sitet UdtaleNu. Siden er udviklet af Karen Skovman, der har fået native speakers til at indtale alle lydfilerne. Øvelserne på siden læner sig især op ad...
Quizalize
Kahoot, Socrative, Quizlet… alle kan de noget lidt forskelligt og alligevel ligner de hinanden på visse måde. Nu kommer også Quizalize på banen. Sitet minder mest af alt om Kahoot hvor eleverne kan quizze mod hinanden, men her kan læreren få en...
Spil til prisvindende litteratur
Hvis du er en af de engelsklærere der glad og gerne læser hele klassiske værker med eleverne, så kan du måske finde lidt inspiration til din gennemgang af f.eks. Lord of the Flies, To Kill a Mockingbird, 1984, Romeo and Juliet eller Gulliver’s...
Flere glemte links og indlæg
Så kom jeg igennem oprydningen i bloggen. Det tog mig præcis 5 måneder at få læst alle indlæg igennem, slettet og rettet. Her kommer så lidt flere links og indlæg jeg selv havde glemt, og som jeg egentlig mener fortjener et (nyt) besøg. ...
Første søndag i advent ’15
Jeg kan allerede nu afsløre temaet for årets julekalender: Sidste år var det den bedste undervisningside fra forskellige kolleger; i år er det den VÆRSTE undervisningsoplevelse. Du kan roligt glæde dig, for det bliver muntert og tåkrummende. Men...
Oprydning på bloggen
Noget af min barsel går med at rydde op på bloggen. Det betyder at jeg er i gang med at læse alle indlæg igennem, rette links til og slette døde links, slette helt uaktuelle indlæg osv. Det er noget af en hovedrengøring, som tager tid. Indtil...
Eleverne laver faglige instruktionsvideoer
Restudy, Fri Viden, Studieportalen, Khan Academy… Alle er sites der ved hjælp af små instruktionsvideoer hjælper elever til at forstå bestemte faglige emner. Men hvad med at eleverne selv producerer de nødvendige videoer? Gennemgå fx et grammatisk...
PechaFlickr: Få mundtøjet i gang
TeflGeek postede for nylig dette indlæg på sin blog om det lille program PechaFlickr, som han gav et par solide ideer til brugen af. Du kender sikkert konceptet Pecha Kucha hvor man laver en præsentation bestående af tyve billeder/stikord og så...
1 minuts refleksioner
Jeg så denne ’Twitter Sketch’ fra Langwitches og mente at den bestemt kan overføres til at inddrage sociale medier/kollaborative skriveprogrammer til små 1-minuts refleksionsøvelser (plus-minus) i klasserummet. Fordelen ved at gøre disse drypvise...
Videolicious i undervisningen
For nogle uger siden var jeg inviteret til at holde oplæg på Viborg Gymnasium og HF, og efterfølgende fik jeg et lille tip om Videolicious. Navnet virkede lidt bekendt, men det er ikke en tjeneste jeg selv har brugt. Jeg fandt dog ud af at jeg har...
Kollaborative noter som lektie
Forleden skrev jeg om hvordan jeg havde brugt GoogleDocs-dokumenter til at lave en kollaborativ næranalyse af en hip hop tekst. En anden måde at bruge det kollaborative skriveværktøj på, som jeg synes jeg har haft succes med, kommer her: Jeg gav et...
Kollaborativ analyse – virtuelt
Min søn var syg den anden dag, men jeg er presset på at nå det jeg gerne vil inden jul med mine hold, så det lykkedes mig hurtigt at få planlagt en time der kunne afvikles uden mig til stede - og samtidig fik jeg prøvet en ny ide af. Mine 2.g...
5 Minute English
5 Minute English er et fint ESL-website hvor du med god samvittighed kan sende eleverne hen hvis de er hurtigt færdige med et stykke arbejde som de andre elever stadig arbejder på, eller hvis I har 5 minutter tilovers af en time. Under "lessons" er...
Mentimeter – et afstemningsværktøj
Kender du Mentimeter? Mentimeter er et real time afstemningsværktøj med et cool design og lækker dynamik. Måske er det ikke det mest didaktisk gennemtænkte værktøj at tage med på denne blog, men jeg faldt for designet da programmet blev prøvet af...
Podcasts om litteratur, politik og historie (engelsk)
Hvis du oplever at eleverne har svært ved at læse nogle af de klassiske tekster vi ofte læser i engelskundervinsingen, eller hvis du er på jagt - enten til dine elever eller for din egen fornøjelses skyld - efter nogle interessante foredrag om...
15 ideer til at aktivere hurtige elever
På Facebook-gruppen for engelskundervisere så jeg et spørgsmål der drejede sig om hvordan man aktiverer de elever som bliver hurtigere færdige end andre elever. Altså, hvilke små (kontekstrelevante?) øvelser kan man sætte disse elever til at lave...
Kontakt forfatterne
Af flere omgange har jeg skrevet om at mine klasser har blogget med forfattere, fx Lars Husum og den canadiske forfatter Jessica Westhead. Men som Lene Baake mindede mig om på det tidligere omtalte motivationsseminar, så er det jo efterhånden...
hitliste – IT-værktøjer
Her kommer så en liste over de fem IT-værktøjer jeg nødigst ville undvære. Todays Meet - se hvorfor her. Google Docs dokumenter - se hvorfor her. Screencast-o-matic - se hvorfor her. Audioboom - se hvorfor her. Tricider - (ja, det er nok en...
Children’s University
The Children’s University of Manchester er et ret interessant site for engelsklærere. Sitet er skabt af professor i Lingvistik på University of Machester, Kersti Börjars, og siden har til formål at formidle visse aspekter af lingvistikken for børn....
Kampen mod vindmøllerne – computere i undervisningen
Det er den samme gamle traver, tænker du måske, diskussionen om at computere distraherer eleverne for meget i forhold til det udbytte der er af dem. Men det var det egentlig ikke på en netop afholdt pædagogiske dag hvor vi på mit gymnasium...
Nye web-værktøjer?
Er du kørt træt i dit sædvanlige sticky note-program, dit sædvanlige quizprogram eller dit podcasting/screencasting-program? Så er der måske hjælp at hente i denne liste fra bloggen Global Digital Citizen Foundation med 321 gratis webværktøjer til...
Internetsøgning
I de digitale skriftlige eksamener til både skriftlig engelsk og skriftlig dansk er der opgaver hvor eleverne selv skal søge informationer der kan anvendes i opgaven. Det kræver at man træner eleverne systematisk i god internetsøgning - bl.a. ved...
Facebook-opdateringer til at lære de nye elever at kende
Så starter de nye elever. De kommer vrimlende ind ad døren på mandag, og det er altid rart at have en øvelse klar som både du og eleverne kan lære hinanden at kende med. De fleste af vores nye elever har jo nok en aktiv Facebook-profil, og eleverne...
7 hurtige, nemme og effektive
Så er min sommerferie også for alvor skudt i gang. Den starter i dag efter et oplæg på Vordingborg Gymnasium i går om de 7 nemmeste og hurtigste Web 2.0-værktøjer; de værktøjer jeg vil vove at påstå at alle kan bruge, også selvom de måske ikke...
Ti TED-Talks om og i undervisning – del 1
TED-Talks er efterhånden et ret velkendt fænomen for undervisere i flere fag. Her holder blændende fagpersoner alskens oplæg om emner inden for teknologi, underholdning, uddannelse, videnskab, økonomi, you name it. TED har i de seneste år udviklet...
Snakspillet
Tirsdag d. 13. maj var der på side 3 i Politikens kultursektion en overskrift der proklamerede at talesprog er vigtigere end skriftsproget. Artiklen indeholdt en beskrivelse af et nyt spil om talesproget, som er udviklet til undervisningsbrug i...
Det talte ord – retro lærerforedrag
Min kollega Thorkil har i nogen tid været, mildt sagt, generet af computerens forstyrrelser af undervisningen, og han har i sin historieundervisning nu indført en undervisningsform som eleverne elsker, som giver plads til den gode formidling, og...
The Great Language Game
En ide til et fyldeøvelse til et AP-forløb kunne måske være dette spil, som trods sit navn er ret lille og simpelt. The Great Language Game går i al sin enkelhed ud på at eleverne skal høre nogle uddrag fra samtaler, og at eleverne så skal gætte...
Spil som fyldeøvelser
Lige hjemvendt fra særdeles inspirerende kursus i New York City med Engelsklærerforeningen - og måske stadig lidt jetlagged - har jeg, i stedet for at finde på noget nyt, samlet en liste over små digitale spil og fyldeøvelser til...
Quiz-skabelon og Yatzy med ord
Jeg har - af flere omgang vel - blogget om forskellige skabeloner til Jeopardy og andre quizzer, som fx her, og i dag vil jeg lige nævne endnu en skabelon til at lave Jeopardy-lignende quizzer med. Den hedder FlipQuiz og udmærker sig ved at være...
Faglige fyldeøvelser til dansk
I danskundervisningen savner jeg tit små fyldeøvelser på 5-10 minutter. Jeg har et par forslag, men det er ikke overvældende. Fx bruger jeg indimellem Politikens Oh Danmark hvor eleverne skal analysere hvorfor sproget i en artikel knækker, og...
.gif-projekter
Kraftigt inspireret af Olga Ravns .gif-blog har jeg fået lyst til at laver .gif-projekter* med mine klasser. Ja ja ja, ren form før indhold, I know. Men mon ikke der er noget særdeles velegnet indhold til formen? Her er fem ideer til hvad disse...
Cool Wordtamer
Nu er grundforløbet desværre forbi hvor vi i mine 1.g-klasser ellers netop har haft fokus på arbejdet med forskellige elementer i tekstanalyse. Men mon ikke det bliver lejlighed til snart igen at få repeteret blandt andet setting, characterization,...
Julehilsen og semesterstatus
Dette bliver årets sidste indlæg, og hvis nogen har tænkt at bloggen det sidste semester har fået en noget stedmoderlig behandling, har det nok ikke været helt løgn. Det har været et ualmindeligt hektisk semester med barn, bryllup og bogskrivning,...
Thug Notes – introduktion til klassikerne
Som engelsklærer taler jeg tit med kolleger om at vi aldrig rigtig får læst hele værker mere. Vi læser som oftest kun uddrag. Før sommerferien beskrev jeg hvordan jeg på - synes jeg selv - snedig vis fik smuglet et hel roman ind som en del af...
Klasserummet i det 21. århundrede
For længe siden så jeg denne ret morsomme blogpost om hvor enkelt det er at lade som om man har taget sin undervisning ind i det 21. århundrede. Og samtidig gav denne blogpost mig også - med sin ironiske tilgang - en kærlig påmindelse om virkelig...
Lad dem hade når blot de frygte
Inden for gymnasieverden diskuteres det jævnligt om ikke optaget af elever er for stort, således at vi får for mange gymnasieuegnede elever ind, og om ikke respekt for undervisningen, skolegang og ikke mindst læreren er dalet i en sådan grad med...
The Time Tribe
Okay, jeg har lige opdaget det fineste gratis computerspil, The Time Tribe, som mine (1.g-)elever skal få lov til at more sig med på et tidspunkt, enten uden for konteksten af andre forløb som et modul hvor vi sætter fokus på at læse, forstå og...
Ordbog lige ved hånden
Forleden opdagede jeg denne smart app til min Chrome browser som mine engelskelever muligvis kan få glæde og gavn af når de læser på engelsk hjemmesider. App’en hedder Dictionary Bubble, og den kan hentes helt gratis her. Installationen går let -...
Pausespil
Fra dette skoleårs start har vi på min skole afskaffet den femminutterspause som hvert modul ellers var udstyret med. Det betyder at eleverne nu har 95 minutters uafbrudt undervisning i stedet for 90 minutter afbrudt ca. halvvejs af en pause der...
Top 100 web-baserede værktøjer 2013
Så har Jane Hart delt sin top 100 for web-baserede værktøjer til brug i undervisningen anno 2013. Listen er blevet til, skriver Jane Hart, gennem en rundspørge til 500 'learning professionals' fra 48 lande, og listen er både en inspirationskilde...
Rewordify
Her er måske redningen til de elever der er ved at gå til over svære engelske tekster og slet ikke forstår de lektier de får for. Ved hjælp af det lille program Rewordify kan eleverne få hjælp til de meget svære ord som de stadig ikke forstår efter...
Spæde forsøg på digital dannelse
Den sidste uges tid har der været flere indlæg fra faste undervisningsbloggere (af den slags der er IT-begejstrede og IT-innovative) som har haft et kritisk fokus på computerens indtog i klasselokalet. Det er som om vi ikke længere kan ignorere den...
Guldgruben
Line Flintholm, der står bag bloggen Connect din klasse, har nu allieret sig med Casper Licht, og sammen har de to lektorer på Tårnby Gymnasium pustet nyt liv i den slumrende blog. Her finder man masser af inspiration til konkret brug af...
Mit professionelle Facebook
Forleden læste jeg med stor interesse Michael Klos’ indlæg om Facebook i undervisningen på bloggen Læring og It i gymnasiet. Her fremstilles det at bruge Facebook i undervisningen som gennemsyret irrelevant, som uansvarligt og den rene leflen for...
Digital dannelse på Dansklærerforeningens årlige konference
I går afholdt Dansklærerforeningen sin årlige konference, som i år havde temaet digital dannelse. Her holdt jeg blandt andre oplæg om digitale redskaber i praksis hvor jeg præsenterede nogle af de måder jeg selv og kolleger har brugt blogs, wikis,...
Tricider – Brainstorm og evaluering
På Ozge Karaoglus blog så jeg den anden dag et indlæg om dette lille program, som - i modsætning til andre polling-programmer - gør det let for eleverne at skrive svarmuligheder ind som der så stemmes videre om ved hjælp af både et...
Let rettearbejdet – Fejlretter
Det er efterhånden godt fem år siden at vi på mit gymnasium gik over til at modtage alt skriftligt arbejde elektronisk og ligeledes at rette det elektronisk. Og det har i al den tid været diskuteret om det tager længere eller kortere tid at rette...
Testmoz testprogram
Testmoz er et supernemt lille og hurtigt testprogram, som giver din mulighed for at fx at scanne elevernes viden på et bestemt område. Der er ingen funktioner i Testmoz som jeg ikke tror diverse elærings-platforme som Fronter og Lektio ikke...
Quizlet
Rigtig mange af jer kender nok allerede programmet Quizlet, som nemt og hurtigt kan bruges i sprogundervisningen til fx glosetræning eller begrebstræning. Men altså, hvis du ikke kender det, kommer der her en kort beskrivelse. For man kan da ikke...
Offline Facebook, Twitter og blogs til litteraturlæsning
The Bits and Bytes of Education er endnu en undervisningsblog med grydeklare ideer. Her er også inspiration at hente for andre end engelsklærere, og jeg blev især inspireret af dette indlæg om Lowtech methods to teach 21st Century Learners....
SNAPChat photo messaging
SNAPChat er en app til smartphones som gør det muligt hurtigt at tage et billede eller optage en film, skrive tekstbesked hen over eller under og dele billedet/filmen, men kun i op til 10 sekunder eller een afspilning. Derefter forsvinder filen ud...
Skærmdeling
På Falkonergårdens Gymnasiums IT-blog så jeg forleden et super indlæg om gratis skærmdelingsprogrammer. Selvom det ikke er sket så tit, så har jeg ind imellem ønsket mig at jeg hurtigt kunne få delt en elevs skærm med projektoren så hele klassen...
Adventsgaver: 1. søndag i advent – IT-julekalender
Det giver i år ikke meget mening for mit vedkommende at lave årets-bedste-lister fra bloggen grundet de noget sporadiske indlæg det er blevet til siden april. En egentlig julekalender med et indlæg hver eneste dag - må jeg nok se i øjnene - er...
Sidsels 90-90
Min kollega Sidsel, der skriver bloggen SportMat, fremlagde forleden et forslag til en IT-strategi, som hun også har skrevet dette blogindlæg om: 90-90. I stedet for - som så mange andre skoler - at tænke i papirløse klasser eller iPad-klasser,...
Thinglink
Richard Byrne fra Free Technology for Teachers præsenterede den anden dag et interessant lille værktøj ved navn Thinglink. Værktøjet gør det muligt at sætte links ind på specifikke dele af billeder og altså derved gøre billederne interaktive. Du...
101 web tools teachers should know about
Der er web 2.0-programmer en masse her i verden, nogle er bedre end andre, og det kan være ganske umulius at holde sig ajour med alt hvad der lige er hipt og/eller effektivt på web 2.0-fronten. Men her får du en samling over 101 værktøjer, som kan...
Flere social bookmarking- og curator-programmer
Jeg har tidligere blogget lidt om hvordan du kan organisere dit digitale liv , men nye ’curator’-programmer (eller social bookmarking sites), der elegant samler dine bedste links, dukker hele tiden op. Så nu får du lige en bette introduktion til to...
Facebook fansider
Jeg har tidligere blogget om nogle ideer til brugen afFacebook i undervisningen , og noget af det vi som lærere måske kunne være fristet til, er at få eleverne til at oprette ’falske’ profiler og skrive statusopdateringer som litterære figurer...
IT i undervisningen – pædagogisk dag for hele skolen
I dag var der på skolen pædagogisk dag for hele skolen om bl.a. IT i undervisningen, og selvom man er på barsel, kunne man jo godt lige snige sig ind og høre det inspirerende oplæg som lektor i pædagogik på SDU, Michael Paulsen, holdt for både...
Lingle
Igen har Nik Peachey ledt mig på sporet af nye programmer, og denne gang er det Lingle der har fanget min interesse. Programmet er et rigtig fint redskab til at hjælpe læreren med at lave en hurtig bearbejdning af tekster, således at der både...
Plej dit Personal Learning Network (A.K.A. P.L.N.)
Det kan virke uoverskueligt at skulle holde sig opdateret med alle de mange web 2.0-programmer der hele tiden dukker op og kan revolutionere undervisningen (i hvert fald i den uge), ligesom det kan være svært finde tid til at klikke sig ind på alle...
Kritiske mediebrugere og KONY 2012
I går havde jeg den mærkværdige fornemmelse af at flere af dagens oplevelser var som planlagt mod en undervisningstime. Først var jeg på kursus for faglige IT-vejledere hvor vi blandt andet hørte Lars Qvortrup fortælle hvordan vi hele tiden bør...
The Artistifier
Nik Peachey præsenterede for et par dage siden dette lille program på sin blog Quick Shout. The Artistifier giver dig (og eleverne) mulighed for at ’artistify’ en hvilken som helst Youtube-video ved blot at kopiere linket. Det betyder at videoen nu...
Youtube, download og afspilningslister
For et par dage siden bloggede jeg om en workshop jeg havde afholdt, som blandt andet handlede om DVD Shrink og det at rippe en DVD. På samme workshop hvor jeg talte om dette, talte jeg også om Youtube, afspilningslister og download som kan bruges...
Klip fra DVDer
Forleden afholdt jeg en workshop om produktion af digitale medieklip til opgaver og eksamen i engelsk. Det meste af min erfaring hermed kom dog fra dansk hvor mediespørgsmål skal være repræsenteret ved eksamen. Nu kan medieklip jo også indgå i...
Skoletube
Tjek lige om din skole abonnerer på Skoletube (adgang med f.eks. Uni-C), for hvis den gør, betyder det at du og dine elever har adgang til opgraderede versioner af skønne produktionsprogrammer som GoAnimate, Animoto, Screencast-o-matic og mange...
Digital Identities – 1
Fortiden kører jeg et forløb om Digital Identities i en 1.g klasse, og jeg bruger bogen af samme navn som udgangspunkt for de valgte tekster (udgivet på Gyldendal, 2011, af Jeremy Howard Switzer, Frank Elnegaard Knudsen og Berenice Lara Laursen)....
Bogtube og forfatterinterviews
Jeg har tidligere blogget om forfatterinterviews , men på Bogtube kan du finde masser af anmeldelser af romaner – af forfatteren selv. Du kan f.eks. høre Merete Pryds Helle tale om e-mail-bogen’Kære Mai’ (2012) eller Lone Aburas der fortæller...
Lyrics training – ret sjov lytteøvelse
Ok, måske får jeg ikke lige brugt denne øvelse til engelskundervisningen. Og dog. Man kunne nok forestille sig en dag hvor der lige var 10 minutter tilbage af timen, og øvelsen kunne hives op af tasken i en 1.g-klasse. Men ellers tror jeg den egner...
Downloadable flash-filer f.eks. til de interaktive tavler
Er du til spil og tech, kan du downloade flashspilskabeloner fra Sandfields. Når du har downloadet, kan du ændre i xml-filen, så du kan lave dine egen spørgsmål. Jeg er selv blevet ret tændt på Dictionary Duel, et slags Countdown hvor eleverne kan...
PhotoMunchrs
PhotoMunchrs er et lille flickr-baseret spil, som faktisk kan bruges som et rigtig fint glosetræningsværktøj fordi elever tvinges til også at se mere overførte betydninger af de forskellige gloser de møder. Spillet ligner en slags Pac-man hvor...
Gør dine videoer interaktive i ‘The Flipped Classroom’
Jeg fik ideen her fra Jac de Haans blog Technology With Intention hvor han demonstrerer hvordan man kan gøre videoer i Youtube interaktive ved hjælp af annoteringsværktøjet. Dette kan hjælpe til at gøre The Flipped Classroom lidt mere aktivt og...
Flipping the classroom
Det er efterhånden ikke så nyt at tale om flipped classroom hvor eleverne får de klassiske lærerforedrag serveret hjemme som lektie, og hvor tiden på klassen i stedet for bruges til at løse opgaver og på at sikre sig at de nødvendige kompetencer er...
11 succesrige sekvenser fra ’11 – nr. 11
11) Blog med Jessica Westhead og video-hilsner begge veje. Jeg ved godt at jeg efterhånden har nævnt denne blog en del gange, men det var altså en succes (hvis jeg selv skal sige det). Ikke bare fordi blog-mediet giver eleverne muligheder for at...
11 succesrige sekvenser fra ’11 – nr. 4
4) Toulmins argumentationsmodel. Jeg prøvede også Facebook af da vi i 1.g gennemgik Toulmins argumentationsmodel. Efter på SMARTBoardet sammen at have løst nogle opgaver der tydeliggjorde modellen (forskellige dele af et argumentet stod i hver din...
11 Web 2.0-værktøjer jeg nødig ville have undværet i 2011
Se præsentationen, og tilføj hellere end gerne en side med dit/dine yndlings-Web 2.0-værktøjer fra 2011. (Kan du ikke se præsentationen, så luk Internet Explorer, og åbn bloggen med Google Chrome eller en anden internet browser). EP
Mere Magnetic Poetry
En af de første blogposts her på bloggen handlede om www.triptico.co.uk og deres online version af Word Magnets. Så vidt jeg kan se skal triptico nu downloades til computeren (altså deres word magnets findes slet ikke i en online version mere), men...
Tal-lyt-skriv-tal
Jeg savner at få mere fokus på en kombination af skriftlighed og mundtlighed – og det gælder sådan set både engelsk og dansk. Så måske kan denne lille øvelse hjælpe. Bed eleverne diskutere et fagligt emne i ca. 60 sekunder (individuelt eller to og...
Organiser dit digitale liv
For ca. 8 måneder siden blev jeg for første gang introduceret til delicious, et book-marking site som skulle hjælpe mig med at huske og holde styr på alle de fantastiske links jeg stødte på igennem de blogs jeg følger, de foredrag jeg hører osv....
Go Animate, Xtranormal og andre tegnefilmsprogrammer
De små tegnefilmsprogrammer, hvor du selv kan designe hvad karaktererne skal sige, hvordan de skal se ud, og hvor de skal befinde sig, kan sagtens bruges til faglige formål. Brug et program som GoAnimate eller Xtranormal til at samle op på et...
Alternative præsentationsprogrammer: Træt af PowerPoint?
Savner du indimellem nogle alternativer til PowerPoint enten fordi du synes PowerPoint er for lineært, eller fordi du savner mere kollaborative muligheder i det at skabe præsentationer? Her kommer et forslag til 3 andre præsentationsprogrammer som...
The Dickens Game
Hvis du står en dag og skal undervise i Victoriatiden og Charles Dickens, så bliver jeg nødt til lige at anbefale dette fine onlinespil hvor man skal overleve i Viktoriatidens og Charles Dickens’ London. Her har eleverne mulighed for at møde mange...
Occupy-bevægelsen
Det er jo lige her og nu det sker. Occupy-bevægelserne. Og hvis du skal i gang med et tværfagligt forløb og ikke ved hvad emnet skal være, så kunne du måske lokke en samfundsfagslærer med på dette emne. Eller hvis du bare står med et par moduler du...
Hvorfor jeg bruger Facebook med eleverne – og hvordan jeg bruger det
I modsætning alle de andre platforme vi arbejder på (Fronter, Lektio, Ludus eller hvad de nu alle sammen hedder), så er eleverne altid på Facebook, ser opslag lynhurtigt og har sjovt nok aldrig problemer med at komme på. Det er virkelig det sted...
Skriv med forfatteren – et blogeventyr med Jessica Westhead
I forbindelse med NACS-konferencen (The Nordic Association for CanadianStudies) i Aarhus i august i år blev jeg introduceret til en masse nye canadiske forfattere, som vakte min interesse med det samme. Herunder Jessica Westhead og hendes...
Grammatikwiki i 3.g
Det er efterhånden nogen tid siden jeg først bloggede om Wikis, og i dag hvor mine elever netop er blevet færdige med en grammatikwiki, havde jeg derfor lyst til lige at vise hvordan en sådan kan se ud. Vær sød ikke at skrive til eller slette noget...
Lav pamfletter og plakater online
Smore giver mulighed for at lave flotte plakater og pamfletter med mulighed for at inddrage både videoklip, lyd og billeder – og skrift. Her er fem ideer til hvad du kan bruge Smore (og andre online collage-programmer til) Elverne laver...
EFL Classroom 2.0
Jeg har efterhånden et par gange blogget om forskellige små online spil du selv kan lave til undervisningen, men her kommer den store samlede oversigt over alle mulige spil: På EFL Classroom 2.0 kan du finde ideer og skabeloner til alle mulige...
Hvorfor jeg hverken vil undvære den interaktive tavle eller kridttavlen i klasselokalet
Copyright: Lindesnes Kulturtorv På det seneste har jeg flere gange taget mig selv i at tænke at de interaktive tavler på mange måder allerede er en forældet teknologi. Ved hjælp af rigtig mange web-baserede programmer kan man alligevel lave de...
Andre lærere og IT
Ok, så jeg tager lige den nemme udvej i dag. Til gengæld lover jeg at der snarest kommer et – synes jeg selv – ret spændende blogindlæg om et blogprojekt jeg har kørt med et 3.g hold. Og med den cliff-hanger: I dag vil jeg blot henvise til to andre...
Back channels til undervisningen – 5 ideer
Med back channels kan du give eleverne mulighed for at synkronskrive, og ved at sætte klassens projekter til en computer der er knyttet til denne back channel kan I også følge med selvom nogle af jer måske er i fuld gang med at lave noget andet....
Film i undervisningen
I dag vil jeg lige præsentere et par links til film og filmsites du måske synes du kan bruge i din undervisning. Ja, de fleste hører nok til engelskundervisningen, men der er også dokumentarfilm fra andre sprogområder på Documentary Heaven, og...
Eleverne finder materialerne
Måske er det ikke altid læreren der behøver at finde materialerne, og måske er der faktisk materialer derude som eleverne meget lettere kan forstå end det vi lige giver dem. Hvad med at prøve at få eleverne til selv at finde materialerne til en...
Facebook i undervisningen
Har du brug for ideer til hvordan du kan integrere Facebook i undervisningen? Så kan du melde dig ind i denne Facebook-gruppe, oprettet i forbindelse med Gymnasiedage 2011, og se hvilke ideer andre har postet her. Du kan jo også selv poste dine...
Livebinder og Web 2.0
Er du i tvivl om hvilke web 2.0-værktøjer der er tilgængelige, og som egner sig til dine fag? Så klik ind på Livebinders – free web 2.0 tools for secondary teachers Her finder du en rigtig fin oversigt over hvilke web 2.0-værktøjer som kunne egne...
Brug en bot
Når jeg ikke lige har en native speaker ved hånden, indtaster jeg gloser til f.eks. en homophone dictation i en bot (en slags ’robotter’ uden krop, som f.eks. kan konvertere tekst til tale eller faktisk føre en samtale med dig). Jeg bruger så...
8 ideer til screencasts og audiocasts
At lave screencasts eller lydfiler er let og gratis. Med programmet Jing kan du lave op til 5 minutters screencast (og det er alligevel de færreste der gider at se mere end det), som du så får et direkte link til på nettet. På Audioboom kan du...
Google Docs – hvad kan det bruges til
Det bedste ved at starte på arbejde igen efter en lang sommerferie er mødet med de nye topmotiverede elever. I mit tilfælde drejer dig som om ca. 120 nye ansigter, og selvom den første uge kræver større mængder energi fordi man skal huske ansigter...
Integration af blyanter i undervisningen
Skolen er begyndt igen og med den diskussionen om IT i undervisningen, hvordan og hvorfor. Jeg kan slet ikke forestille mig længere hvordan mine timer ville se ud uden internetadgang, interaktive tavler og elevernes bærbare PCer, men det er ikke...
Det her blogger de andre om – lidt til ferien
Lige om lidt tager jeg på ferie til et hemmeligt sted, som kun min søster, der har planlagt ferien for mig, ved hvor er. Efter planen er jeg hjemme igen en uges tid inde i august, så de næste par uger vil der altså ikke ske så meget på bloggen. Så...
Flocabulary
Poetry slam og rap har tidligere været et tema på bloggen her, og her kommer et site jeg tror har potentiale i den forbindelse. Flocabulary har omsat forskellige litterære værker af f.eks. Poe og Shakespeare til rap, og det kan bestemt være jeg...
Lav dine egen flashspil
På ganske kort tid kan du på classtools lave dine egne flashspil enten til repetition eller til ordklassetræning, til træning af uregelmæssige verber, til træning af litterære perioder, til træning af retoriske virkemidler eller hvad du nu kan...
Alfabetets web 2.0-værktøjer S-Z
S: Self-destructable text notes kan du finde på http://linkstore.ru/sn/. Som navnet siger, er dette en mulighed for at sende beskeder som destruerer sig selv efter et bestemt tidsrum. Searchteam giver mulighed for at lave kollaborative søgninger...
Alfabetets web 2.0-værktøjer N-R
N: http://www.nonfictionvideos.com/ er et site der tilbyder masser af dokumentarfilm inden for en bred vifte af emner. Jeg skal helt sikkert kigge nærmere på sitet når jeg skal undervise i historie og samfundsforhold i forskellige dele af den...
Alfabetets web 2.0-værktøjer J-M
J: Udgået. Kender du nogle gode sites med J, må du hellere end gerne dele dem i en kommentar. K: http://www.kakomessenger.com/ Gør det hele lidt sjovt med dette alternative text-to-speech-site. Send dine elever et syngende telegram med dagens...
Alfabetets web 2.0-værktøjer: G-I
G: http://www.glogster.com/ ligner Padlet som jeg tidligere har blogget om. Brug sitet som udgangspunkt for en online-postersession hvor eleverne præsenterer et emne ved hjælp af billeder, tekster og videoklip. H: Udgået. Kender du gode sites med...
Alfabetets web 2.0 værktøjer: D-F
Her kommer så næste række af web 2.0-værktøjer udvalgt af alfabetet. D: www.dvolver.com er et lille filmprogram hvor du med prædefinerede tegneseriefigurer kan lave din egen lille film. E: http://www.eyejot.com/ giver dig mulighed for at sende...
Alfabetets web 2.0 værktøjer: A-C
Dette er jo ikke tænkt som en Web 2.0-i-undervisningen-blog, men ikke desto mindre er der supermange relevante værktøjer derude som kan inddrages på forskellig måde i undervisningen. De næste par indlæg vil derfor være komme med nogle links som kan...
4 ideer til at lave videoer i klassen
Det er så let at få eleverne til at producere videoer, og jeg glæder mig til det nye skoleår hvor jeg virkelig vil prøve det af meget mere. Et par gode tips til hvordan du gør rent teknisk, kommer her. - Brug mobilen til at optage. Lyden på i hvert...
Prezi – et præsentationsredskab
Prezi er et ganske gratis præsentationsprogram, som har en meget mere dynamisk og engagerende form (synes jeg) end den lininære PowerPoint. Se en lille demo her, som er lavet på lige omkring 5 minutter. Sådan kan du bruge Prezi i undervisningen on...
ESLvideo – men altså også til andre sprog og fag
ESLvideo er et fantastisk site hvor du kan knytte små multiple choice-øvelser til en Youtubevideo eller videoer fra andre video-sites. Eleverne kan tage testen hjemmefra, og du kan få resultaterne sendt direkte til din mail. Brug øvelsen til at...
11 måder at bruge Padlet (eller andre online sticky notes)
Tidligere postede jeg et indlæg om Padlet, og efter lidt mere research og lidt flere tanker kommer her lidt flere ideer til hvordan du ellers kan bruge Padlet i din undervisning. Men allerførst skal jeg lige forklare hvorfor jeg synes Padlet (eller...
5 ideer til Digital Storytelling
Efter en smule research rundt omkring er jeg nu kommet frem til 5 ideer til hvad digital storytelling kan bruges til i undervisningssammenhænge. Mere om det senere. Først en lille introduktion. Og her burde jeg så have en lavet en lille video med...
5 ideer til blogs i undervisningen – BETA
Så lufter jeg ideerne selvom jeg ikke selv har prøvet dem af endnu. Måske sidder der nogen derude som kan fortælle mig om jeg er helt på vildspor, og eventuelt rette mig inden jeg går igang med noget der er helt ude i hampen. Den store forkromede...
Links fra gemmerne
Terminsprøver, kurser, påskeferie... Der er meget at jonglere med i disse dage, og det har vist resulteret i en vis stilstand den sidste uges tid. Så i dag skyder jeg med spredehagl i linkjunglen. Og så er du velkommen til at komme med lidt...
Voxopop – til virtuel undervisning
Den 2. maj er jo blevet officiel hjemmearbejdsdag, og hvis I nu også gør skoledagen til hjemmearbejdsdag - og undervisningen skal gøres virtuel - kan du måske bruge Voxopop som basis for en online diskussion. Jeg har ikke selv prøvet programmet af...
spørgsmål og taler
Tidligere i indlægget Interview forfatteren har jeg skrevet om det at lade eleverne stille spørgsmål til en forfatter hvorefter I på klassen ser et lille interview med forfatteren, enten fra Youtube eller fra dr.dk/gymnasium, og lytter efter om...
Breaking News English
Hvis du nu skal arbejde med nyheder i din engelskundervisning,eller bare har brug for en lille nyhedsartikel med tilhørende opgaver til et forløb du er i gang med, er Breaking News English ikke til at komme uden om. Sitet giver dig vanvittig mange...
Voki i undervisningen
Ja, som du kan se har jeg lavet mig en voki. Det må man da kunne bruge i undervisningen som en måde at få flere elever i tale på. Jeg forestiller mig at det kan gøre rollespil eller præsentationer mere tilgængelige for de elever der normalt ikke...
OmmWriter – det sexede skriveredskab
Forleden dag så jeg i en statusopdatering på Facebook at den nye OmmWriter netop var lanceret. Nu havde jeg ikke hørt om OmmWriter før så om den var ny eller hva', var jeg ikke så interesseret i, men i at se hvad søren det overhovedet var, var jeg!...
Art Mobs – lav jeres egne podcasts
Ideen fik jeg da jeg for-ganske-leden faldt over Art Mobs, et projekt lavet af en amerikansk high school som lavede en serie podcasts om billederne på MOMA, New York. Deres podcasts blev herefter en del af museets egne virtuelle tours, og ideen er...
audio puzzler
En lytteøvelse og konteksttræning i ét: Audio Puzzler kan være et sjovt lille spil som buffer. EP
Cloze test
En hurtig lille måde at træne elevernes evne til at gætte ord/gloser ud fra en kontekst er ved at lave cloze tests hvor bestemte ord er udeladt. Samme øvelse kan selvfølgelig bruges til at træne bestemte grammatiske fænomener. Her er et link til en...
Padlet
Jeg ved da ikke hvordan Padlet har kunnet undslippe min opmærksomhed så længe, men nu har jeg opdaget dette fine lille program, og det skal jeg helt sikkert til at bruge. Jeg har allerede forberedt min første ’væg’ som jeg skal bruge til en...
Guess the Google
Jeg faldt over denne fine lille øvelse hos Grant Robinson og øvelsen går i al sin enkelthed ud på at gætte et begreb fra en Google search ud fra en række billede. På Grant Robinson-linket er der også en anden øvelse, nemlig en hvor du kan lave din...
Engelsk grammatik
Er du engelsklærer - og kender du Grammar Girl? If not, let me introduce you: Reader - Grammar Girl; Grammar Girl - Reader. Grammar Girl's Quick and Dirty Tips er små podcasts, der let kan downloades som MP3-filer i Itunes eller andet. Du kan bruge...
Tungenosser
Det her må vi da kunne bruge i danskundervisningen i et forløb omkring rap, om skriftlighed, om kreativ sprogproduktion eller hva' ved jeg. Måske kunne man bede eleverne producere deres egen rap om det at skrive (eller det at gå i skole eller noget...
Brug e-læringsplatformen til besvarelse af spørgsmål
En variation af Stoledansen er at gøre øvelsen virtuel. Send alle eleverne ind på e-læringsplatformen og brug en forumfunktion hvor alle kan se de andres besvarelse og skrive kommentarer. Ideen er at du opretter arbejdsspørgsmål i forskellige fora...
Broadcast yourself!
’Broadcast yourself’ lyder sloganet fra Youtube. Få eleverne til at optage en lydfil, en billedserie, eller et videoklip med sig selv hvor de præsenterer et emne. Det kunne f.eks. være et kapitel fra grammatikbogen, en tekst I har læst, en...
Hot Potatoes
Kartoflen er en gammel kending af et gratisprogram sponseret af University of Victoria, og det eneste universitetet kræver til gengæld er at du publicerer dine øvelser på nettet. Men du kan altså godt bruge programmet - også i undervisningen - uden...
Skriv en hypertekst
Da jeg barn havde vi tre spillebøger. Hvert kapitel havde et nummer, og hvert kapitel endte med et par valgmuligheder: Vil du åbne døren, gå til nummer 17; vil du vende om, gå til nummer 3. Og sådan kunne vi selv sammensætte vores historie lige...
Web 2,0 – Ning / Facebook
Oplever du ind imellem at elverne går på Facebook i timerne…? Hvorfor ikke komme dem i forkøbet og gøre besøget fagligt. Opret en gruppe i Facebook for din klasse, og læg nogle faglige links ind. Lav f.eks. et par quizzer omkring et af de...
Web 2.0 – Wikis
Wikien er nok bedst kendt fra Wikipedia, som jo er en online encyklopædi hvor brugerne selv opretter og redigerer indlæggene. Og det er netop princippet i en wiki: At alle kan oprette indlæg, og alle kan redigere indlæg. Det er ikke svært at bruge...
Skriv et manus til en film – og design så filmen
En lille sjov øvelse, der kan få de fleste i gang med at skrive, er at producere en film på www.xtranormal.com. Desværre er hjemmesiden stadig kun på engelsk, fransk, italiensk, kinesisk og japansk, men mon ikke der kommer flere sprog til snart....
Tema: Mobiltelefoner i undervisingen
Som jeg ser det anno 2010 - på nippet til 2011 - har langt de fleste elever mobiltelefoner der kan gøre de følgende fem ting: Sende sms’er, tage billeder (og sende mms’er), optage film, optage lyd, tage tid (med et stopur). Selvfølgelig kan mange...
Annoter en tekst
Indtal glose-forklaringer; indtal personkarakteristikker; fortolkninger, forklaringer på særligt faglige begreber osv osv osv til en tekst. Dette kan gøres meget let med SMARTBoardet, og du behøver ikke andet end en lydoptager der kan optage MP3....
Photo Story – helt enkelt
Hov. Jeg nævnte i går Photo Story i en bisætning uden at fortælle lidt om hvad det kan bruges til, og hvad det overhovedet er. Photo Story er et meget brugervenligt og pædagogisk redskab, der giver dig mulighed for at sætte billeder og lyd sammen...
Trailer til tekst
Eleverne har nok set en trailer eller to i deres tid, så hvorfor ikke bede dem lave en trailer til en tekst I arbejder med? Brug Windows Movie Maker eller Photostory til at lave en film af billeder, og brug Audacity eller mobiltelefonen til at...
Stumkortfilm
En måde at bruge kortfilm på er at afspille filmen uden lyd først. Spørg eleverne hvad der mon bliver talt om i filmen, og hvordan de forskellige karakterer taler før I ser filmen igen, nu med lyd. Hvordan var sammenhængen mellem billeder og...
Skattejagt på internettet
Brug internettet til at finde viden – selvfølgelig. Men lær også eleverne at navigere i væsentlige og uvæsentlige infomationshave, lær dem effektive informationssøgningsstrategier. Giv dem meget åbne opgaveark, der skal besvares gennem surfing på...
TV game-shows: Jeopardy, Pyramid, Hvem vil være millionær
Disse klassiske tv-spil er sjove måder at lave repetitionsøvelser på når stemningen i klasselokalet skal være lidt let. Herfra kan du selv tilpasse spørgsmålene, så de dækker din undervisning. Du kan finde masser af andre platforme på nettet,...
Variation til synkronisering: Tekst en film
På http://www.dotsub.com/ kan eleverne lægge tekster på en film i stedet for selv at synkronisere. De skal godt nok åbne en konto for at kunne bruge programmet, men det er ganske gratis. Her får man altså en skriftlig dimension ind over frem for...
Synkroniser en film
De fleste sprogfag har en oversættelsesdimension, og derfor kunne en øvelse være at synkronisere et filmklip. Find et par filmklip fra danske film på Youtube, og lad eleverne forberede en synkronisering til målsproget. Dette betyder at de virkelig...
Tekstsammenligning: Hurtig vej til oversættelse
Dette indlæg er redigeret, fordi det oprindelige tekstsammenligningsværktøj, som omlægget omhandlede, nu er taget ned. Men tekstsammenligningsprogrammer kan du rette dine elevers oversættelser – eller få dem selv til at rette dem, hurtigere end...
Lav en film
Når I behersker Audacity, kan I bruge lydfilerne til at lave en film med. Få en alternativ elevpræsentation i ord og billeder. Filmen er perfekt til at referere en svær tekst (f.eks. en Shakespeare-tekst) hvor eleverne selv skal udvælge de...
Audacity
Audacity er et gratisprogram, let at downloade og let at bruge. De fleste kender måske dette optage-værktøj i forvejen, men jeg nævner det alligevel fordi jeg senere her i bloggen vil vise øvelser der inkluderer brugen af Audacity. Brug programmet...
Træn oplæsning med en prompter
Alle studieværter og nyhedsoplæsere bruger den: teleprompteren. Men den kan også bruges i undervisningen til at træne oplæsning og intonation. Gå ind på Cueprompter, sæt din tekst ind, og start prompteren. Du kan bruge værktøjet til at træne...