Læs en tekst

Bazarre bekendelser

Jeg går til bekendelse: Jeg har fået mine elever til at skamfere et Vita Andersen-digt. Men vi gjorde det i engod sags tjeneste og for netop at undersøge 70ernes "bekendelseslitteratur" over for en mere modernistisk skrivestil. Jeg har aldrig før...

læs mere

Ide til lyrikmodul

Hvis jeg ikke allerede selv lige havde kørt et ’lær at elske lyrik’-forløb med mine 2.g-elever i dansk, havde jeg gjort som min gode kollega, Marianne, og introduceret lyrikken gennem Tove Ditlevsens ”Selvportræt”, læst højt af Paprika Steen på...

læs mere

Biden Battle

Vi har arbejdet med American Values på mit 1.g engelskhold, og inspireret af Leander Møller Gøttcke fra Syddansk Universitet, som holdt oplæg på Årskurset i Engelsklærerforeningen for Gymnasiet og HF, 2021, er vi nu i gang med at se på splittelsen...

læs mere

Poesiplakater

På hjemmesiden poesiplakater.dk skriver producenterne følgende om deres produkt: FORSKØN DIN VERDEN! FORLÆNG DIT LIV! LÆS POESI! Dansk litteratur bugner af digte, der hungrer efter at blive læst, sanset, elsket. Poesiplakater er poesi til folket...

læs mere

Computer-stickers

Jeg kan ikke tage æren for denne øvelse. Jeg er blevet helt igennem inspireret fra Facebook-gruppen Creative High School English, hvor jeg fandt et opslag med forskellige ideer til at lave kreative karakteristikker. Man ser ofte stickers smurt ud...

læs mere

Det kreative træ

Øvelsen her har jeg fundet på sitet creative games, et site som har nogle forskellige forslag til kreative lege og øvelser med ord. Egentlig tager alle øvelserne på sitet udgangspunkt i tilfældige ord, men lige præcis denne øvelse, synes jeg, giver...

læs mere

My Shakespeare

Jeg er for nylig blevet medlem af Facebookgruppen Creative High School English, og her har jeg allerede fundet flere interessante ressourcer. For eksempel blev jeg gjort opmærksom på My Shakespeare, et site med den fulde tekst til Romeo and Juliet,...

læs mere

Pop-up-bøger som resume

Min søn kom hjem fra skole den anden dag med en pop-up-bog de havde lavet. Den var både fin og let at lave (fandt vi ud af da han ved aftensbordet fik min mand og mig til at lave en hver). Så jeg stjal straks ideen og satte min dansk-klasse til at...

læs mere

Samtaleanalyse

Jeg har vist aldrig helt fundet ud af hvordan jeg skulle undervise i samtaleanalyse, og hvordan dette hensigtsmæssigt kunne overføres til litterær analyse, men nu har jeg måske knækket koden. I min 3.g-danskklasse er vi kommet til 90ernes...

læs mere

Lynlitteratur

Forleden blev jeg gjort opmærksom på et nyt spil ved navn Lynlitteratur. Det faglige spil er egentlig udviklet til danskundervisningen i gymnasiet, men jeg forestiller mig at spillet ligeså vel kan anvendes i engelsk. Producenterne skriver selv om...

læs mere

Ordtræning i dansk

Allerførst vil jeg lige fortælle at der stadig mangler et enkelt indlæg i serien om gruppearbejde. Det indlæg skulle gerne komme inden så længe. I stedet kommer der i dag et lille intermezzo om ordtræning i dansk. Jeg har længe gerne villet arbejde...

læs mere

Shakespeare 400

Det er næppe gået nogens næse forbi at 2016 er 400-året for Shakespeares død. Den 23. april blev hans arv fejret med masser af shows og begivenheder rundt om i verden. Det mindede mig om et par morsomme sketches og fortolkninger som måske kan...

læs mere

To bøger om graphic fiction

Selvom det er længe siden jeg har kørt et forløb om graphic fiction, så er det stadig et forløb jeg altid leder efter nye materialer til, og som jeg bestemt vender tilbage til. Forleden dukkede to interessante indlæg op på de faglige...

læs mere

5 klassiske romanforløb

Jeg indrømmer blankt at det ikke sker så ofte mere at jeg læser hele romaner med mine engelskklasser. Men jeg vil faktisk gerne. Og hvis jeg nu beslutter mig for det, så vil jeg gå ind på  The New York Times Learning Network efter inspiration. Så...

læs mere

hitliste – tekstlæsning

Tekstlæsning kommer vi heller ikke udenom. Her er mine fem favoritter når det kommer til at få eleverne engageret i en tekst. Gå til eksamen Offline Facebook Elev-workshops Skriv med forfatteren - ideen kan jo føres over på danske forfattere,...

læs mere

Tavs Time

Copyright: Will Wilson I forbindelse med læsning af eksistentialisme og efterkrigstid afprøvede jeg en ny arbejdsform, nemlig tavs time - sanselæsning af lyrik. Eleverne fik tildelt 4 digte i fire forskellige rækkefølger (Erik Knudsen: Credo;...

læs mere

The Time Tribe

Okay, jeg har lige opdaget det fineste gratis computerspil, The Time Tribe, som mine (1.g-)elever skal få lov til at more sig med på et tidspunkt, enten uden for konteksten af andre forløb som et modul hvor vi sætter fokus på at læse, forstå og...

læs mere

Ironi i forløb

Jeg har længe leget med tanken om at lave et forløb om ironi i dansk litteratur. Udgangspunktet var egentlig at få hakket nogle kanonforfattere af i et ironi-forløb, og jeg havde tænkt at jeg ville bruge Thomas Bredsdorffs Ironiens pris som...

læs mere

Elevstriber

Jeg køber mig lige lidt blogger-tid ved at poste mine elevers arbejde. Dette er så et par af resultaterne fra mine elevers striber som de lavede som optakt til foredraget på onsdag. Som overskrift til opgaven tyvstjal jeg titlen på Maren Uthaugs...

læs mere

Rewordify

Her er måske redningen til de elever der er ved at gå til over svære engelske tekster og slet ikke forstår de lektier de får for. Ved hjælp af det lille program Rewordify kan eleverne få hjælp til de meget svære ord som de stadig ikke forstår efter...

læs mere

Skærmdeling

På Falkonergårdens Gymnasiums IT-blog så jeg forleden et super indlæg om gratis skærmdelingsprogrammer. Selvom det ikke er sket så tit, så har jeg ind imellem ønsket mig at jeg hurtigt kunne få delt en elevs skærm med projektoren så hele klassen...

læs mere

Kreative skriveøvelser

Kreative skriveøvelser giver eleverne mulighed for lege med sproget og udforske sproglige virkemidler og sammensætninger, som der måske ikke altid er plads til, når de skal skrive inden for de gængse eksamensgenrer.  Derudover kan kreative...

læs mere

Facebook fansider

Jeg har tidligere blogget om nogle ideer til brugen afFacebook i undervisningen , og noget af det vi som lærere måske kunne være fristet til, er at få eleverne til at oprette ’falske’ profiler og skrive statusopdateringer som litterære figurer...

læs mere

Digital Identities 2

De to sidste moduler inden vinterferien (som jo er nu her på Fyn) har vi næsten fået rundet forløbet om Digital Identities af. Som jeg nævnede sidst, gav jeg eleverne filmen om SOPA fra Kahn Academy for som lektie, og de skulle skrive to af filmens...

læs mere

Klip fra DVDer

Forleden afholdt jeg en workshop om produktion af digitale medieklip til opgaver og eksamen i engelsk. Det meste af min erfaring hermed kom dog fra dansk hvor mediespørgsmål skal være repræsenteret ved eksamen. Nu kan medieklip jo også indgå i...

læs mere

PSFYN

Vi havde forleden besøg af PSFYN på Midtfyns Gymnasium, som gav os en optræden og indføring i forskellige Poetry Slam-genrer. Og det var helt forrygende. Jeg blev i den forbindelse også opmærksom på deres hjemmeside hvor der findes masser af...

læs mere

Oxymoroner

Endnu engang fandt jeg et guldkorn på Daily Writing Tips: Noget om oxymoroner. Jeg har endnu ikke selv prøvet et mere fokuseret arbejde med denne figur af, men som Daily Writing Tips foreslår, så kunne det være oplagt  i arbejdet med Shakespeare. ...

læs mere

What’s in a rhyme

Træn elevernes forståelse for betydningen af metrik, troper og figurer i lyrik ved at give dem enderimene til et digt og bede dem fylde resten ud. Du kan binde opgaven yderligere ved at give dem nogle troper og/eller figurer der skal indgå i...

læs mere

Sure-hatten og empati-brillerne

I Roy Watson-Davis' lille røde, med titlen Creative Teaching Pocketbook er der masser af inspiration til organisering af det kreative klasserum. Jeg faldt for titlen på denne her ide: Udpeg et par elever i klassen til at tage 'sure-hatten' på (du...

læs mere

Guess the Google

Jeg faldt over denne fine lille øvelse hos Grant Robinson og øvelsen går i al sin enkelthed ud på at gætte et begreb fra en Google search ud fra en række billede. På Grant Robinson-linket er der også en anden øvelse, nemlig en hvor du kan lave din...

læs mere

Læreren ved alt

I denne øvelse kan du bruge en del af en time eller en hel time hvor læreren ved alt. Bag denne lidt arrogante udtalelse ligger ideen at eleverne kun må stille spørgsmål, og læreren skal gøre et forsøg på at besvare alt (selvfølgelig omkring dagens...

læs mere

Teaching Shakespeare

Jeg nyder altid at undervise i Shakespeare - både i engelsk og i dansk. Der er noget særligt ved de aha-oplevelser eleverne får når de knækker koden til det der umiddelbart virker ganske utilgængeligt. Og jeg synes efterhånden selv at mine...

læs mere

Poetry slam eller rap

Giv eleverne en fornemmelse for hvilken rolle rytmen spiller for et digt eller en anden tekst. Lad dem poetry-slamme teksten for hinanden. Øvelsen fungerer fint med Vølvens Spådom hvor allitterationer, gentagelser og mundret rytme er dominerende....

læs mere

Spørgsmål i stykker

I stedet for at udlevere det klassiske spørgsmålsark kan det være en fordel at klippe spørgsmålene ud og proppe dem i en hat eller et krus. Eleverne plukker et spørgsmål ad gangen. Det øger fokus på det enkelte spørgsmål, men tager selvfølgelig den...

læs mere

Før ind med billeder

Hvis du skal i gang med et nyt emne, kunne det måske være en ide at vise en PowerPoint eller et diasshow (evt. ledsaget af et stykke musik) med billeder der er relevante for emnet. Få eleverne til at skrive et par stikord til hvert billede, og...

læs mere

Læs forsiden

I arbejdet med romaner – eller bare andre lærebøger – kan I jo læse forsiden inden læsningen går i gang. Tag f.eks. en stak nye romaner med, og del eleverne ind i par. Hvert par vælger en roman og studerer nu forsiden grundigt. Hvordan kan man...

læs mere

Lav et møde med redaktøren

Hvis I er i gang med en lang tekst – en roman måske – kan du skærpe elevernes opmærksomhed på det de har mødt i romanen indtil nu såvel som den efterfølgende handling ved at indkalde til et møde med redaktøren allerede efter de første par kapitler....

læs mere

Lav jeres egne interviews

Del klassen i to. Halvdelen er forfattere, halvdelen er journalister på et radioprogram der interviewer forfattere. Journalisterne forbereder et fornuftigt sagligt interview – forfatterne forbereder sig på hvad de vil sige i et interview. Når de...

læs mere

Tegn en tegning

Lidt á la poster-session kan man også få eleverne til at lave en ren illustration af en tekst, der illustrerer stemningen, følelser, handlingsreferat eller andet. Det kunne f.eks. være en placering af karaktererne i forhold til hinanden i H.C....

læs mere

Tekstskattejagt

Øvelsen her er særligt egnet til svære sagprosatekster hvor læreren ønsker at sætte fokus på helt særlige begreber. Skriv en række sætninger der lægger sig tæt op ad lektien, men hvor centrale begreber er erstattet af blanke streger. Eleverne skal...

læs mere

Metaforiser en karakter

Du kan bruge både billeder og rekvisitter til at stille skarpt på en karakter. Bed eleverne møde i skole med en række metaforer i form af billeder eller genstande (og en pose med tingene i, som gerne må være en metafor i sig selv) som de forbinder...

læs mere

Kohærens og kohæsion

Lær eleverne at fokusere på sproglige sammenhænge. Hvordan bindes tekster sammen både på sætningsniveau og tekstniveau? Giv eleverne et tekst-puslespil (f.eks. starten af en roman I skal i gang med) som du har klippet ud i afsnit, og spørg dem hele...

læs mere

Good old Stanislavskij

Du kan jo også få et par elever til at spille karaktererne, mens resten af klassen stiller dem spørgsmål. Det er selvfølgelig vigtigt her at skuespillereleverne holder karakteren og svarer troværdigt ud fra teksten. En variation kunne dog være...

læs mere

Interview forfatteren

Find et online interview med forfatteren til en tekst I har læst på klassen, og få eleverne til at finde på en række spørgsmål de gerne vil stille forfatteren om teksten, om gennemgående temaer, om inspirationen eller noget helt andet. Når eleverne...

læs mere

Færdige fortolkninger

Tæt på tema-udsagnene ligger de færdige fortolkinger, som er en øvelse der kan skærpe elevernes blik for forskellige litterære tilgange til en tekst. Giv eleverne færdige fortolkninger (en nykritisk, en psykologisk, en ideologikritisk, en...

læs mere

Færdige udsagn

Du kan lave elevernes arbejde – eller i hvert fald få det til at se sådan ud. Giv dem en masse udsagn om teksten f.eks. omkring tematikken. Eleverne vælger den sætning de synes er mest sand. Alle sætninger bør være sande i mere eller mindre grad så...

læs mere

Trailer til tekst

Eleverne har nok set en trailer eller to i deres tid, så hvorfor ikke bede dem lave en trailer til en tekst I arbejder med? Brug Windows Movie Maker eller Photostory til at lave en film af billeder, og brug Audacity eller mobiltelefonen til at...

læs mere

Casting

Har eleverne fokus på personkarakteristik, kan du jo bede dem være castere for en dag. Send dem på nettet for at finde skuespillere, der ville kunne påtage sig rollen som karaktererne i en tekst, og valget skal naturligvis begrundes ud fra en...

læs mere

Karrusellen

Den mundtlige variation af stoledans-øvelsen kunne se således ud: Sæt eleverne sammen i par over for hinanden. Giv hvert par et spørgsmål eller en opgave, som placeres på bordet mellem dem, og sæt et stopur til halvandet minut. Først taler den ene...

læs mere

Brug analyseskemaer

Sæt fokus på at modeller og analyseskemaer kun er det navnet siger: skemaer og modeller. Brug en model som udgangspunkt for en hel analyse og fortolkning, og demonstrer hvordan nogle ting i modellen må udelades, og hvordan man kæder de andre...

læs mere

Stoledans

Man kan selvfølgelig bruge skriveøvelser til tusind ting i tekstlæsning, bl.a. hurtigskrivninger over umiddelbare reaktioner på en tekst, tekstens tematik, tekstens udtryk og så videre. Men man kan også bruge skriftligheden til at besvare...

læs mere

Hierarkier

SMARTBoardet er rigtig godt til at rangordne bestemte begreber, temaer, analyseteknikker eller andet. Brug rangordnen til f.eks. at lave en analysemodel til litteratur hvor eleverne bestemmer hvilke aspekter der skal med, og hvor det er smartest at...

læs mere

Gæt tankerne

En variation af sandt eller falsk er at lave blot to kolonner: en handlingskolonne/dialogkolonne og en tankekolonne. I handling-/dialogkolonnnen skriver du bestemte handlinger eller udsagn foretaget eller sagt af forskellige karakterer i teksten. I...

læs mere

Sandt eller falsk

Sandt eller falsk har især fokus på at gøre eleverne mere tekstnære i deres tekstlæsninger. Giv eleverne et ark med 3 kolonner, hvor der i den første kolonne står omkring 10 udsagn om teksten. Lad udsagnene være ret konkrete og tekstnære i starten,...

læs mere